خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

مشخصات بلاگ

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

سر آغاز هر نامه نام خداست

که بی نام او نامه یکسر خطاست

برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان:
در دفاع مقدس و در همه‌ى جنگهائى که در صدر اسلام، زمان پیغمبر یا بعضى از ائمه (علیهم‌السّلام) بوده است، کسانى که وارد میدان جهاد میشدند، براى تکلیف هم حرکت میکردند. جهاد فى‌سبیل‌الله یک تکلیف بود. در دفاع مقدس هم همین جور بود؛ ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود؛ آن کسانى که وارد میشدند، اغلب احساس تکلیف میکردند. اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامى نداشته باشند؟ اینجور نیست. بنابراین تکلیف‌گرائى هیچ منافاتى ندارد با دنبال نتیجه بودن، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه به دست مى‌آید، چگونه قابل تحقق است؛ براى رسیدن به آن نتیجه، بر طبق راههاى مشروع و میسّر، برنامه‌ریزى کند.

نوزدهم رمضان ۹۲
حامد فکوری
خبرنگار خبرگزاری بین المللی قرآنی (ایکنا)

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۱۳ مرداد ۹۸، ۰۱:۴۱ - علیرضا
    سپاس
نویسندگان
پیوندها

بایدها و نبایدهای شوخی کردن

سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۵۴ ب.ظ

بایدها و نبایدهای شوخی کردن



گروه اجتماعی: هر امری زمانی مورد قبول قرار می‌گیرد که حدود و خطوط قرمزها و بایدها و نبایدها را زیر پا نگذارد، شوخی و مزاح نیز از این قانون مستثنی نیست.




به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، شوخ‌طبعی و روی خندان و گشاده کاراکتر مثبتی است که در تعاملات اجتماعی و جذب همفکر و همنشین و در تسریع القای مطالب تأثیر به‌سزایی دارد، پیامبر(ص) نیز طبق روایات رسیده همیشه چهره‌ای متبسم داشته‌اند.

اما آنچه مسلم است اینکه هر امری زمانی مورد قبول قرار می‌گیرد که حدود و خطوط قرمزها و بایدها و نبایدها را زیر پا نگذارد، شوخی و مزاح نیز از این قانون مستثنی نیست و نیازمند اعمال محدودیت‌هایی است که در این گزارش به آن اشاره می‌شود.


صحبت با نامحرم با گفتاری متین و باوقار باشد

ماهیت گفتار از 2 حالت خارج نیست. الف) گفتار، خلاف واقع است که دروغ نامیده می‌شود و از گناهان کبیره و مستوجب عذاب است. ب) گفتار، خلاف واقع نیست بلکه گوینده با اهدافی از جمله مقصود دیگری را اراده کرده است، مثل توریه یا قسمی از شوخی‌ها.

بنابر این باید توجه داشت شوخی‌های خلاف واقع و الکی گفتم‌ها! نوعی دروغ محسوب می‌شوند که مورد بازخواست الهی قرار خواهند گرفت.

در دین ما، به‌عبارتی در کتاب ما و در سنت معصومین ما شوخی نباید با هر شخصی و در هر مکانی صورت گیرد و برخی شوخی‌ها، شوخی‌های ممنوع به حساب می‌آیند. مثل: شوخی دو فرد نامحرم با یکدیگر که در روایات ما مورد نهی‌های شدیدی قرار گرفته است.

از آنجا که اسلام مبین، شخصیت زن اسلامی را شخصیتی محکم و باوقار می‌خواهد تا او و جامعه را از مشکلات بعدی حفظ کند و می‌خواهد که آنچه در جامعه نمود پیدا می‌کند بُعد معنوی و انسانی شخصیت زن باشد و نگاه‌ها از جنسیت زن به توانمندی‌های او معطوف شود لذا از زن مسلمان می‌خواهد که صحبتش با نامحرم را در حد ضرورت و در صورت ضرورت با گفتاری متین و باوقار انجام دهد.


مزاح مقبول آنگاه مؤثر و نفوذپذیر است که از حد اعتدالش خارج نشود

ناگفته پیداست که شوخی، وجهه محکم و متین شخصیت زن اسلامی در مقابل نامحرم را مخدوش ساخته و لطافت و ظرافت و خوش‌رویی زن را که مختص همسر و محارم اوست به منصه ظهور می‌گذارد و این چراغ سبزی خواهد شد برای مردان بیمار دل تا طمع ورزند و باب التذاذ از هم صحبتی و ... با آن زن برایشان گشوده شود.

مزاح مقبول هم آنگاه مؤثر و نفوذپذیر است که از حد اعتدالش خارج نشود و انسان در شوخی کردن دچار افراط و زیاده‌روی نشود که این  افراط و همه چیز را به شوخی گرفتن قدرت تعقل را از انسان می‌گیرد و از عقل او می‌کاهد؛ امام علی(ع) در حکمت450 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: هیچ کس شوخی بی‌جا نکند، جز آنکه مقداری از عقل خویش را از دست بدهد

نظرات  (۴)

سلام علیکم :
با مطلبی جدید به روزم
((همه رفتند و من جا ماندم))
منتظر شما خوبان و دیدگاهاتون هستم
موفق باشید
یا علی
سلام علیکم :
با مطلبی جدید به روزم
((همه رفتند و من جا ماندم))
منتظر شما خوبان و دیدگاهاتون هستم
موفق باشید
یا علی
  • خرید ملک در ترکیه
  • خیلی خوب و عالی بود

    سلام
    موفق و پایدار باشید.
    با{تخته سنگ}به روزم...
    دردفروشی
    painstore.blog.ir

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی