نقش بسیج در فعالیتهای فرهنگی و پرورشی - ایکنا
معلم به عنوان یکی از مهمترین عوامل تربیتی در نظام آموزش و پرورش می باشد و دانشآموزان به عنوان لوح های سفید این نظام در خدمت معلمان قرار دارند و اثرات تربیتی معلمان بر آنان چشمگیر است.
بدون شک تمامی معلمان فرهیخته و بسیجی در این خصوص نقشی مضاعف و ژرف بر عهده دارند.
در این برهه از زمان با پیچیده شدن سطوح زندگی و پیشرفت علم و تکنولوژی و بالا رفتن سطح توقعات مربیان، همچنین مسئله «بحران هویت» به عنوان دغدغه جوامع امروزی، می طلبد که مدارس، بخصوص معلمان مجهز به علوم و آشنا به این مقطع حساس باشند و با پشت سر گذرادن آموزشهای علمی لازم در این زمینه بتوانند اذهان جوانان را نسبت به مسائل و مشکلاتی که آنها را احاطه کرده است بیدار سازند نقش فرهنگیان بسیجی و میزان اثربخشی آنها در تحول دیدگاه دانش آموزان محرز و آشکار است.
مسئله تهاجم فرهنگی و اثرات آن بر نوجوانان به ویژه دانش آموزان همواره از دغدغه های برنامه ریزان آموزش و پرورش می باشد در این راستا معلمان بسیجی می بایست همواره با دست یازیدن به شیوه های مقابله با شبیخون آشنا و راه مقابله با آن را برای دانش آموزان با روشهای مستقیم و غیرمستقیم بیان کنند.
در این خصوص لازم است با برخی از اهداف حضور معلمان بسیجی آشنا شویم.
1. آشنایی دانش آموزان با فرهنگ متعالی و ارزشهای اخلاقی اسلام
2. هدایت برنامه ها و فعالیتها در جهت وجدان کاری، متعهد، انضباط اجتماعی مالی و اقتصادی
3. مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی
4. گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق
5. کشف استعداد و توانمندیهای دانش آموزان
6. غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان
7. بهره گیری از امکانات و وسایل هنری
8. پیدایش میل به هویت جویی و استقلال طلبی و جستجو برای اثبات شخصیت و عزت نفس در بین دانش آموزان
9. ایجاد قدرت ابتکار و خلاقیت در دانش آموزان (مقالات برگزیده سومین جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان بسیجی سراسر کشور)
- ۹۳/۱۱/۰۷