خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

مشخصات بلاگ

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

سر آغاز هر نامه نام خداست

که بی نام او نامه یکسر خطاست

برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان:
در دفاع مقدس و در همه‌ى جنگهائى که در صدر اسلام، زمان پیغمبر یا بعضى از ائمه (علیهم‌السّلام) بوده است، کسانى که وارد میدان جهاد میشدند، براى تکلیف هم حرکت میکردند. جهاد فى‌سبیل‌الله یک تکلیف بود. در دفاع مقدس هم همین جور بود؛ ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود؛ آن کسانى که وارد میشدند، اغلب احساس تکلیف میکردند. اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامى نداشته باشند؟ اینجور نیست. بنابراین تکلیف‌گرائى هیچ منافاتى ندارد با دنبال نتیجه بودن، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه به دست مى‌آید، چگونه قابل تحقق است؛ براى رسیدن به آن نتیجه، بر طبق راههاى مشروع و میسّر، برنامه‌ریزى کند.

نوزدهم رمضان ۹۲
حامد فکوری
خبرنگار خبرگزاری بین المللی قرآنی (ایکنا)

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۱۳ مرداد ۹۸، ۰۱:۴۱ - علیرضا
    سپاس
نویسندگان
پیوندها

۱۲۴ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است




























































































































































عکس از: محمد عبیدی


  • حامد فکوری

پیام مشترک وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه علمیه به یک همایش

%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-%d9%85%d8%b4%d8%aa%d8%b1%da%a9-%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%b1-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%88-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%b4-%d9%88-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1-%d8%ad%d9%88%d8%b2%d9%87-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c%d9%87-%d8%a8%d9%87-%db%8c%da%a9-%d9%87%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4


گروه حوزه‌های علمیه: مدیر حوزه و وزیر آموزش و پرورش در پیام مشترکی تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان براساس آموزه‌های اسلام ناب را بیمه‌کننده آینده نظام اسلامی خواندند.




 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله سید‌هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور و علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در پیام مشترکی به هشتمین هم‌اندیشی ستاد همکاری‌ها عنوان کردند: موفقیت جامعه در عرصه‌های گوناگون، رهین موفقیت در عرصه فرهنگ است که شاکله اصلی آن در دوره کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد.

در ادامه این پیام آمده است: آنچه حرکت مقدس تعلیم و تربیت را در مسیر صحیح خود یعنی فراهم کردن زمینه شکوفایی و رشد استعدادهای فطرت الهی انسان قرار می‌دهد، حرکت قطار آموزش و پرورش بر ریل اهداف، مبانی و اصول وحیانی قرآنی و سنت معصومین(ع) است که در قالب سیاست‌های ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین تدوین و ابلاغ شده است.

در این پیام تصریح شده است: همکاری هدفمند و اثرگذار آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه در استفاده از ظرفیت‌های متقابل، افقی روشن را در عرصه تربیت کودکان، نوجوان و جوانان براساس آموزه‌های انسان ساز اسلام عزیز پیش‌روی نظام اسلامی ترسیم می‌کند.

  • حامد فکوری

با تأکید بر ضرورت انعکاس صحیح خدمات دولت؛

هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی فرمانداری‌های شهرستان بوشهر برگزار شد

%d9%87%d9%85%e2%80%8c%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d8%b4%db%8c-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d9%81%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%b4%d8%af


گروه اجتماعی: مشاور و مدیرکل حوزه استاندار بوشهر در در نشست هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی فرمانداری‌های این استان گفت: کیفیت‌بخشی به فعالیت روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی موجب تقویت و گام برداشتن در مسیر چابکی است.




به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، پیمان زنده‌بودی، سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری بوشهر امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی فرمانداری‌های ده شهرستان استان بوشهر که در سالن شماره یک استانداری بوشهر برگزار شد، با بیان اینکه روابط عمومی فرمانداری‌ها باید در انعکاس خدمات دولت در شهرستان خود خلاق، مبتکر، با برنامه و با علم روز فعالیت کنند، گفت: روابط عمومی فرمانداری‌ها به دنبال موضوعات جدید و علم روز در این عرصه باشند و با پردازش ایده‌های نو و خلاقیت، نقش روابط عمومی را برجسته کنند تا خدمات دولت به نحو شایسته‌ای به مردم منعکس شود و اولویت‌های مهم کاری باید در این عرصه ترسیم گردد و با توجه به محدودیت منابع و امکانات به جای پرداختن به کارهای متعدد غیراولویت‌دار، به کارهای اساسی و با اولویت پرداخته شود.


انعکاس خدمات دولت نیازمند خلاقیت، ابتکار و علم روز است

سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری بوشهر در ادامه افزود: سرمایه اصلی دولت تدبیر و امید مردم هستند و مردم به‌ویژه فعالان اجتماعی و سیاسی به عنوان سرمایه‌های اجتماعی دولت محسوب می شوند و کانال ارتباطی این سرمایه‌ها با دولت روابط عمومی ها هستند که به عبارتی حافظان و جمعداران این سرمایه‌‌های مهم بوده و فعالیت آنها برای حفظ و قوام این سرمایه‌ها باید باارزش و ضروری تلقی شود.


برگزاری دوره آموزش تخصصی خبرنگاری و عکاسی در روابط عمومی ها ضروری است

وی با بیان اینکه روابط عمومی فرمانداری‌ها رهبران اصلی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی در شهرستان خود هستند، اظهار کرد: در راستای بهبود و بهسازی در انعکاس اخبار استانداری و فرمانداری‌ها، برنامه‌ریزی لازم بمنظور طراحی جدید پرتال اطلاع استانداری بوشهر در دست اقدام است و همچنین به‌منظور بهبود و آشنایی نیروهای روابط عمومی فرمانداری‌های در سطح استان بوشهر کلاس‌های تخصصی خبرنگاری و عکاسی در نظر گرفته شده است.

زنده بودی تأکید کرد: روابط عمومی فرمانداری‌ها باید با رسانه‌ها و مطبوعات شهرستان خود تعامل سازنده ای داشته باشند تا اقدامات و دستاوردهای دولت به نحو شایسته تری انعکاس یابد.

یونس قیصی‌زاده، مشاور استاندار بوشهر در امور جوانان نیز در این آئین هم اندیشی گفت: نخستین انتظار از روابط عمومی فرمانداری ها این است که با درکی صحیح از شعارها و سیاست های دولت، محوریت برنامه‌های فرمانداری‌ها را بر همین اساس تنظیم کنند و  حقوق شهروندی، سازمان های مردم نهاد، آزادی رسانه، مشارکت نخبگان، جوانان و زنان را از جمله سیاست های دولت تدبیر و امید است.


رویکرد دولت تدبیر و امید  فراجناحی و تعاملی است

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید، دولتی جناحی و سیاسی صرف نیست بلکه تعاملی است و روابط عمومی ها باید همراه و متناسب با برنامه های دولت پیش روند و روابط عمومی فرمانداری‌ها باید با استفاده از شیوه های نوین فناوری به سمت الکترونیکی شدن بروند و در فضای مجازی فعال باشند و در هر شهرستان باید سایت‌های فرمانداری‌ها فعال شوند و پورتال فرمانداری ها باید تقویت شوند تا ضمن ارتباط مستمر با فعالان خبری بعنوان منابع خبری مورد استفاده قرار گیرند.

مهرداد ستوده، مشاور و مدیر کل حوزه استاندار بوشهر نیز در این نشست روابط عمومی های با تبریک هفته بسیج، با تاکید بر اهمیت روابط عمومی در دستگاه‌ها اجرایی و دولتی اظهار کرد: روابط عمومی‌ها نقش مهمی در جامعه بر عهده دارند و در واقع پاسخگویی به بخش زیادی از مطالبات مردم توسط روابط عمومی‌ها انجام می‌شود و کیفیت بخشیدن به فعالیت روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی و به ویژه فرمانداری‌ها باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد و کارشناسان حوزه روابط عمومی باید در این مسیر گام بردارند.


تعامل رسانه‌ای انعکاس مطلوب اخبار دولت را در بر دارد

مشاور و مدیرکل حوزه استاندار بوشهر ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور افزایش سطح کیفی فعالیت روابط عمومی‌ها در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با برگزاری این دوره‌ها، شاهد ارتقای کمی و کیفی فعالیت روابط عمومی‌ها باشیم و تعامل و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی به منظور انعکاس فعالیت های دولت در رسانه‌ها اهمیت زیادی دارد و روابط عمومی فرمانداری‌ها باید در این راستا تلاش بیشتری کنند.

وی خواستار برنامه‌ریزی برای برگزاری ملاقات‌های مردمی فرمانداران شد و گفت: برگزاری دیدارهای عمومی با فرمانداران موجبات شناخت بیشتر مشکلات مردم و گره‌گشایی از مشکلات شهروندان می‌شود و روابط‌عمومی‌ها باید در این راستا زمینه ارتباط مستمر مردم را با فرمانداران فراهم کنند و از تمام دستگاه‌های اجرایی استان و به ویژه فرمانداران انتظار داریم همکاری کاملی برای برگزاری مطلوب‌تر و باشکوه‌تر برنامه‌های هفته بسیج داشته باشند تا این برنامه‌ها در سطح استان با بهترین کیفیت برگزار شود.

این استاد دانشگاه پیام نور بوشهر در پایان بر لزوم انعکاس خدمات دولت به مردم تاکید کرد و گفت: روابط عمومی‌ها نقش مهمی در ارتباط دوجانبه دولت و مردم دارند و باید در انعکاس مسائل و مشکلات مردم و مسئولان و خدمات دولت به مردم اهتمام ورزند.

  • حامد فکوری
  • حامد فکوری

ماحوزی مطرح کرد:

ضرورت حمایت بیشتر بانک‌ها از صنعت چاپ در بوشهر

%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d8%b4%d8%aa%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d9%86%da%a9%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa-%da%86%d8%a7%d9%be-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1


گروه اجتماعی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در بازدید از چاپخانه آریانا و چاپخانه علوی بوشهر گفت: حمایت بیشتر بانک‌ها از صنعت چاپ در بوشهر ضروری است.




به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر چهارشنبه، 28 آبان‌ماه در بازدید از چاپخانه آریانا به‌عنوان جدیدترین و چاپخانه علوی به عنوان قدیمی‌ترین چاپخانه استان بوشهر ضمن آرزوی توفیق برای دست‌اندرکاران صنعت چاپ، هفته کتاب را تبریک گفت و اظهار کرد: چاپخانه داران مشکلات خود را جهت پیگیری به‌صورت مکتوب در اختیار این اداره‌کل بگذارند.

وی همچنین، در بازدید از قدیمی ترین چاپخانه استان، پای صحبت کارکنان و مدیر داخلی این چاپخانه نشست و افزود: خواهان حمایت بیشتر بانک‌ها و دیگر دستگاه‌های دولتی از صنعت چاپ در بوشهر هستیم.

بهرام عنایتی، مدیر چاپخانه آریانا نیز در این بازدید با ارائه توضیحاتی در مورد ویژگی‌های منحصربفرد دستگاه‌های چاپ این چاپخانه بیان کرد: با صرف هزینه و تلاش برای یک سرمایه‌گذاری به‌روز، موفق شده‌ایم از بیرون استان نیز سفارش هم داشته باشیم.

عنایتی افزود: درحال حاضر 30 نفر در این چاپخانه مشغول به کار هستند که با حمایت بانک‌ها، دستگاه‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها زمینه ایجاد مشاغل جنبی فراهم و همچنین، افراد بیشتری مشغول بکار می‌شوند.

وی همچنین، در ادامه سخنان خود در این زمینه، مهمترین مشکلات حوزه چاپ را دست به دست شدن مواد اولیه در این صنعت عنوان کرد.

در ادامه این بازدید، از چاپخانه علوی بوشهر زهرا هاشم‌نژاد، مدیرداخلی این چاپخانه ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون چاپ و کار چاپخانه‌ها، مهمترین مشکلات چاپخانه‌ها را، عدم ساماندهی در حدود کار کانون‌های آگهی و تبلیغات و تأمین مواد اولیه و همچنین، نبود نیروی متخصص و ماهر برای سرویس دستگاه های چاپ برشمرد.

وی افزود: با وجود خرید دستگاه‌های پیشرفته، متأسفانه سفارش‌های چاپ بیشتر از استان‌های خارجی می‌شود و در اکثر مناقصه‌ها نیز چاپخانه از بیرون استان دعوت می شود و نیاز است دستگاه های متولی در راستای حمایت از صنایع اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

یادآور می‌شود، چاپخانه علوی بوشهر در سال 1286 توسط مرحوم سیدعبدالله علوی بهبهانی با ورود چاپ سنگی از هند بنا نهاده شد و در این راستا با استفاده از 4 کارگر هندی فعالیت خود را آغاز کرد و این چاپخانه هم اکنون صد و هفتمین سال تأسیس خود را پشت سر می‌گذارد و در حال حاضر یکی از قدیمی‌ترین چاپخانه‌های فعال کشور است که به این ترتیب نسل چهارم علوی افتخار اداره این مؤسسه فرهنگی را دارا است.

  • حامد فکوری

ماحوزی تأکید کرد:

ترویج فرهنگ کتابخوانی باید در جامعه نهادینه شود

%d8%aa%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%ac-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87-%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af%db%8c%d9%86%d9%87-%d8%b4%d9%88%d8%af


گروه اندیشه: گروه اندیشه: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در حاشیه نشست هماهنگی برنامه‌های نمایشگاه کتاب گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی باید در جامعه نهادینه شود.




به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر چهارشنبه، 28 آبان‌ماه در حاشیه نشست هماهنگی برنامه‌های نمایشگاه کتاب بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر همواره در عرصه فرهنگی به‌ویژه کتاب سرآمد بوده و برپایی سالانه چند نمایشگاه کتاب گواه این مدعا است، اظهار کرد: توجه به کتاب و استقبال از نمایشگاه کتاب نشان می‌دهد باید بیش از پیش به موضوع کتاب توجه کنیم و تمام دستگاه‌های اجرایی به امر کتاب نگاه جدی داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: ترویج فرهنگ کتابخوانی باید در دستور کار باشد و برپایی نمایشگاه‌های کتاب این فرصت را می‌دهد تا اقشار مختلف با فرهنگ کتابخوانی بیشتر آشنا شوند و تمهیدات لازم برای برپایی نمایشگاه کتاب در بوشهر اندیشیده شده است و هماهنگی‌های لازم انجام شده تا در دی‌ماه امسال شاهد برگزاری باشکوه نمایشگاه کتاب در بوشهر باشیم.


برپایی نمایشگاه کتاب با 140 غرفه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی بوشهر

وی اضافه کرد: برای برپایی این نمایشگاه 350 ناشر بخش‌های مختلف اعلام آمادگی کردند که در تاریخ مقرر در بوشهر حضور خواهند یافت و آثار خود را در معرض دید قرار می‌دهند و اهمیت کتاب را باید در جامعه نهادینه کنیم و برپایی نمایشگاه‌های کتاب فرصت خوبی است تا قشرهای مختلف جامعه را به این هدیه ارزشمند آشنا کنیم.

ماحوزی با بیان اینکه کتب عرضه شده در نمایشگاه امسال با 30 درصد تخفیف عرضه می‌شود، اضافه کرد: حدود 140 غرفه برای این نمایشگاه واقع در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی بوشهر در نظر گرفته شده که امیدواریم مورد رضایت علاقمندان قرار گیرد.

اردشیر محمودی‌فرد، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی نیز در این آئین با بیان اینکه نمایشگاه کتاب این شهر به‌همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی و با مشارکت شهرداری خورموج و انتشارات نیک فرجام در کنار میدان شهید مهدوی خورموج دایر شده است، گفت: در این نمایشگاه سه هزار عنوان و 20 هزار جلد کتاب وجود دارد و به مدت 10 روز دایر است و هدف از برگزاری این نمایشگاه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است و سالانه چندین نمایشگاه با این هدف برگزار می‌کنیم و کتاب حافظه بشریت است و مجموعه دانش و معارف تاریخ مدّون چند هزار ساله را در کتاب می‌توان یافت.


گسترش نشر کتاب به حفظ فرهنگ انسانی کمک می‌کند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی تصریح کرد: باید با اختصاص درآمد حاصله از فروش یک روز نفت در سال برای تهیه وسایل لازم چاپ و نشر مقدمات توزیع ارزان و حتی در پاره‌ای از سطوح رایگان کتاب را تدارک دید و پرداخت یارانه برای کتاب بدون تردید از تهیه پنیر و روغن ارزان کم اهمیت‌تر نیست و معجزه دین پیامبر اکرم(ص) کتاب است و در حقیقت  یکی از بزرگترین معجزات خدا کتاب است و اگر به ضرورت گسترش نشر کتاب و فراگیرشدن کتاب‌خوانی، کمک رسان برای حفظ فرهنگ انسانی اعتقاد داریم باید فرهنگ کتاب‌خوانی را ترویج دهیم و در عظمت و شرافت کتاب همین بس که خدای متعال به آن سوگند یاد می‏‌کند و کتاب از برترین نعمت‏‌های الهی است که در پناهش بشر از حضیض و گرداب جهل به بلندای دانش می‏‌رسد.

وی در پایان یادآورشد: در نمایشگاه کتاب شهرستان دشتی، احمد شیخیانی، شهردار این شهر با خرید یک میلیون تومان کتاب، به مسئولان و هنرمندان شرکت‌کننده در آئین افتتاح نمایشگاه، کتاب اهدا کرد.

  • حامد فکوری

حجت‌الاسلام جمالی خبر داد:

برگزاری دومین همایش تجلیل از مفاخر روحانیت استان بوشهر

%d8%a8%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d9%88%d9%85%db%8c%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%aa%d8%ac%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d9%81%d8%a7%d8%ae%d8%b1-%d8%b1%d9%88%d8%ad%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1


گروه اجتماعی: مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر از برگزاری دومین همایش تجلیل از مفاخر روحانیت در این استان خبر داد.




حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف جمالی، دبیر دومین همایش تجلیل از مفاخر روحانیت و مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در حاشیه نشست با مدیران و معاونان حوزه علمیه استان بوشهر در گفت‌وگو با  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، با بیان اینکه این همایش به‌جهت شناسایی علما و بزرگان، مؤلفان و مفاخر استانی برگزار می‌شود، اظهار کرد: نخستین همایش تجلیل از مفاخر روحانیت استان در سال 91 برگزار شد و نتیجه برگزاری این همایش شناخت علما و بزرگان استان بود که نام آنان در گوشه‌ای از کتابخانه‌ها گرد و غبار فراموشی می‌خورد اما با برگزاری این همایش، همگان با این سرمایه آشنا شدند.


برگزاری همایش نخستین روحانی شهید انقلاب در بوشهر

دبیر دومین همایش تجلیل از مفاخر روحانیت استان بوشهر در ادامه زمان برگزاری این همایش را 13 آذرماه سال جاری همزمان با سالروز شهادت نخستین روحانی شهید حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابوتراب عاشوری در مصلای جمعه شهر بوشهر عنوان کرد و افزود: طلاب و روحانیون اعم از آقا و بانو استان بوشهر می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.


رونمایی از تمبر و پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه مجازی فاطمه الزهرا(س) در دومین همایش بوشهر

وی به برنامه‌های این همایش اشاره کرد و گفت: استفاده از سخنرانان کشوری و رونمایی از  پژوهشگاه مجازی فاطمة‌الزهرا(س)، تمبر یادبود و نیز رونمایی از طرح جشنواره علامه بلادی که در پایان این همایش کار خود را به شکل رسماً شروع خواهد کرد از جمله این برنامه‌های همایش است. همچنین، دو دبیرخانه نیز در شهر بوشهر و قم فعال می‌شود که طلاب بوشهر ساکن در شهر بوشهر و ساکن در استان‌های دیگر کشور می‌توانند آثار خود را اعم از مقاله، کتاب و پایان‌نامه به این دبیرخانه‌ها ارسال کنند.

دبیر دومین همایش تجلیل از مفاخر روحانیت استان بوشهر مدت زمان دریافت این آثار را از روز13 آذرماه سال جاری اعلام کرد و گفت: سایر اطلاعات دیگر این جشنواره متعاقباً به اطلاع عموم رسانده می‌شود و عنوان جشنواره، «جشنواره علامه بلادی(ره)» است.

  • حامد فکوری
تجلیل مدیرعامل خبرگزاری بین المللی قرآن از حامد فکوری

 استان نیوز: مدیرعامل خبرگزاری بین المللی قرآن در آئین نخستین گردهمایی مدیران شعب استانی (ایکنا) بمناسبت دهمین سالگرد این رسانه، از حاج حامد فکوری مدیر شعبه استان بوشهر تجلیل و تقدیر کرد.




مدیرعامل خبرگزاری بین المللی قرآن در آئین نخستین گردهمایی مدیران شعب استانی (ایکنا) بمناسبت دهمین سالگرد این رسانه، از حاج حامد فکوری مدیر شعبه استان بوشهر تجلیل و تقدیر کرد.


به گزارش «استان نیوز»، حجت الاسلام سید مهدی تقوی، مدیرعامل خبرگزاری بین المللی قرآن در آئین نخستین گردهمایی مدیران شعب استانی (ایکنا) بمناسبت دهمین سالگرد این رسانه، از حاج حامد فکوری مدیر شعبه استان بوشهر و دیگر شعبات برتر تجلیل و تقدیر کرد.





متن تقدیر مدیرعامل خبرگزاری بین المللی قرآن به شرح ذیل است؛

بسمه تعالی

برادر گرامی جناب آقای حاج حامد فکوری

ریسمان قرآن و اهل بیت (ع) حبل المتینی است که تمسک جویندگان به آن هرگز به فنا نخواهند رسید و رستگاری و سعادت را به یمن این دو برکت عظیم مادام العمر توشه فراز و نشیب های زندگانی خویش خواهند داشت، تا به هنگامه وصال در پیشگاه اقدس ربوبیت خود را در سایه سار این دو ثقل گرانسنگ سرفراز و سربلند یابند که نعمتی چون این فضیلت بر هر کس ارزانی نخواهد شد و شکر نعمت بر توفیق خدمتگزاری بر این آستان مقدس آن امری است که ایام و روزگار بشر را مزین به لطف و کرامت الهی نموده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی تقوی
مدیرعامل خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)
آبانماه 92


  • حامد فکوری
  • حامد فکوری

سردار جمیری مطرح کرد:

بسیج در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خوش‌ درخشیده است

%d8%a8%d8%b3%db%8c%d8%ac-%d8%af%d8%b1-%d8%b9%d8%b1%d8%b5%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%84%db%8c-%d9%88-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%b4%e2%80%8c-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%b4%db%8c%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa


گروه اجتماعی: فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر در نشست با خبرنگاران رسانه‌های گروهی مکتوب و مجازی به‌مناسبت هفته بسیج گفت: بسیج در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خوش درخشیده و به‌خوبی از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی دفاع کرده است.




به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، سردار پاسدار فتح‌الله جمیری، فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر بعد از ظهر سه‌‌شنبه، 27 آبان‌ماه در نشست با خبرنگاران رسانه‌های گروهی مکتوب و مجازی با گرامیداشت هفته بسیج، اظهار کرد: بسیج بعد از دوران دفاع مقدس در سازندگی کشور پیشگام بوده و امروز در زمینه‌های مختلف تأثیرگذار است و در استان بوشهر نیز، توانسته است در جهت توسعه علم و دانش، بهداشت و درمان، محرومیت‌زدایی، فعالیت‌های فرهنگی و غیره کارهای بزرگی را انجام دهد و رویکرد بسیج امروز با توجه به شرایط زمانی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، علمی و مقاومتی است که تمرکز عمده برنامه‌های امسال بر مسائل فرهنگی است.


بسیج یک هدیه الهی و نهادی انقلابی است

فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با بیان اینکه بسیج به‌عنوان یک هدیه الهی و نهادی انقلابی است، افزود: امروزه در کشورهای مختلف از جمله آمریکای مرکزی و جنوبی فعال است و با توجه به تجربه گران‌سنگ جمهوری اسلامی ایران، بسیج در نقاط مختلف دنیا در جهت رفع مشکلاتی که دنیای استکبار برای ملت‌ها ایجاد کرده است، فعالیت می‌کند و توانسته است در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خوش بدرخشد و به‌خوبی از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی دفاع کند.


تخصیص یک میلیارد و 680 میلیون تومان پروژه‌های محرومیت زدایی در بوشهر

وی بیان کرد: در سطح بهداشت و پزشکی، اقدامات خوبی همچون استقرار دو اکیپ تخصصی فک و صورت در استان، ویزیت‌های رایگان بسیج جامعه پزشکی و احداث بیمارستان‌های صحرایی و استفاده از پزشکان متخصص صورت گرفته است و اقداماتی نیز در مسائل گسترش علم مثل برگزاری طرح آیه‌های تمدن، همچنین، در مورد اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی و دانشجویی، مسائل تهاجم فرهنگی و برگزاری نشست‌های تخصصی معرفتی فرهنگی و در بحث محرومیت‌زدایی و آموزش‌های رزمی و دفاعی و غیره صورت گرفته است که یک میلیارد و 680 میلیون تومان اعتبار برای پروژه‌های محرومیت‌زدایی تخصیص داده شده است.

جمیری با اشاره به اینکه 623 برنامه در نواحی و حوزه‌های مقاومت و ستادهای مختلف و 263 برنامه نیز توسط اقشار بسیج در این هفته برگزار می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه برنامه‌ها در دو تقسیم‌بندی جزیی و کلان قرار می‌گیرد، جمعاً 886 برنامه کلان در دفترچه برنامه‌های هفته بسیج ثبت شده است و بیش از پنج هزار برنامه در هفته بسیج در بوشهر اجرا می‌شود و با توجه به گستردگی و حجم رده‌ها، 2 هزار و 500 رده در سطح استان داریم که تحت امر سپاه هستند و بیش از 900 پایگاه مقاومت محلات و همچنین، بیش از 900 حوزه مقاومت و بسیج مهندسین و کانون‌ها هستند که به‌طور متوسط هر کدام حداقل 2 برنامه در هفته بسیج را اجرا می‌کنند.


آغاز هفته بسیج با شعار «بسیج مظهر عزم ملی و مدیریت جهادی» در بوشهر

این عضو شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر ادامه داد و گفت: امسال تأکید بر کیفیت برنامه‌ها و معرفی هرچه بهتر بسیج و ایثارگران بسیجی است و روزشمار هفته بسیج در سال جاری روز جمعه، 30 آبان‌ماه با شعار «بسیج مظهر عزم ملی و مدیریت جهادی » آغاز و روز پنجشنبه، ششم آذر‌ماه سال جاری خاتمه می‌یابد و روز جمعه، 30 آبان‌ماه روز اول هفته بسیج روز بسیج ولایت‌مداری و انتظار، روز دوم روز بسیج و طلبه تحت عنوان بسیج، جوان و خودباوری، روز سوم بسیج، اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی، روز چهارم بسیج، خانواده و سبک زندگی اسلامی، روز پنجم بسیج مستضعفین در راه بیت‌المقدس، روز ششم بسیج، ایثار و میثاق با شهدا نام‌گذاری شده است و همه بسیجیان به‌طور سازمان یافته در قالب حلقه های صالحین جمعه روز اول هفته بسیج در نماز جمعه حضور می‌یابند و فرماندهان به‌عنوان سخنران پیش از خطبه نماز صحبت خواهند داشت.


تجلیل از برگزیدگان مسابقات قرآنی و خانواده‌های شهدای بسیجی در بوشهر

فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر پیاد‌ه‌روی‌ها و همایش‌های خانواده‌محور، همایش‌های ایثار، اعزام پزشکان به نقاط محروم، رونمایی از نمایشنامه‌ها و تجلیل از برگزیدگان مسابقات قرآنی و تجلیل از خانواده‌های شهدا، برگزاری برنامه میقات‌الصالحین، عطرافشانی و غبارروبی گلزار شهدا و مراسم صبحگاهی، همایش شکوه هجرت، همایش بسیج رسانه و تجلیل از چهره‌های برتر رسانه و افتتاحیه برخی نمایشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های هفته بسیج عنوان کرد و افزود: 691 طرح اقتصاد مقاومتی و هزار و 600 کارگاه زودبازده در هفته بسیج افتتاح و یا به‌پایان می‌رسد و 38 طرح محرومیت‌زدایی نیز در استان در قالب خانه‌های بهداشت، مدارس دو یا سه کلاسه، راه‌های روستایی و مواردی این قبیل با اعتبار یک میلیارد و 680 میلیون به بهره‌برداری می‌رسد.


برگزاری رزمایش الی بیت‌المقدس در شش شهرستان بوشهر طی این هفته

فتح‌الله جمیری در پایان از برگزاری رزمایش الی بیت‌المقدس در هفته بسیج با حضور گردان‌ها در شش شهرستان استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: روزهای پنجم آذر تجمع گردان‌های بسیج با نام شکوه مقاومت و هفتم آذر نیز تجمع بزرگ بسیجیان در استان برگزار می‌شود.

  • حامد فکوری
  • حامد فکوری

شفیعی خبر داد:

برگزاری دومین سالگرد درگذشت شاعر متعهد و آئینی در بوشهر

%d8%a8%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d9%88%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d9%84%da%af%d8%b1%d8%af-%d8%af%d8%b1%da%af%d8%b0%d8%b4%d8%aa-%d8%b4%d8%a7%d8%b9%d8%b1-%d9%85%d8%aa%d8%b9%d9%87%d8%af-%d9%88-%d8%a2%d8%a6%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1


گروه هنر: رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر از برگزاری دومین مراسم سالگرد درگذشت خلیل عمرانی، شاعر متعهد، انقلابی و آئینی روز نوزدهم آذر ماه سال جاری در مجتمع فرهنگی و هنری ۹ دی شهر بوشهر خبر داد.




نصرالله شفیعی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر صبح امروز، 27 آبان‌ماه در حاشیه جلسه ستاد گرامیداشت دومین سالگرد ارتحال شاعر متعهد و ولایی استان مرحوم خلیل عمرانی در گفتگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، اظهار کرد: خلیل عمرانی در محافل بزرگ و مهم ادبی و شعری کشور یکی از نام‌آوران بودند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر در ادامه با بیان اینکه در استان شخصیتی که هم ادبی و هم مسئولیت اجرایی داشته باشد را کم نظیر دانست و افزود: مرحوم خلیل عمرانی هم در شعر و ادب شخصیت برجسته‌ای بود و هم در مسئولیت اجرایی نقش‌آفرینی کرده است.

وی با اشاره به روحیه شاعران تصریح کرد: معمولاً شاعران این‌قدر شعر برایشان جذاب است که روحیه و توان کار اجرایی را ندارند و مرحوم عمرانی این ویژگی را داشت که بتواند این دو کار را با هم جمع کند و یک مدیر توانمند و یک ادیب و شاعر برجسته در سطح ملی شود.


رونمایی از دو جلد کتاب و نرم افزار زندگینامه شاعر آئینی در بوشهر

شفیعی همچنین، با اشاره به شخصیت ملی و استانی این شاعر گرانقدر، خواستار برنامه‌ریزی و پشتیبانی مسئولان استانی برای برگزاری مراسمی با حضور پرشور و حداکثری مردم ولایت‌مدار استان در شأن مرحوم عمرانی شد و اضافه کرد: از رونمایی از دو جلد کتاب در مورد زندگی و شعر خلیل عمرانی و تولید نرم‌افزار زندگینامه و اشعار این شاعر گرانقدر در مراسم 19 آذر‌ماه سال جاری همزمان با دومین سالگرد ارتحال ایشان انجام خواهد شد و از همه علاقه‌مندان و دوستداران شعر و ادب دعوت می‌کنم که در این محفل ادبی شرکت کنند.

یادآور می‌شود، دومین مراسم گرامیداشت مرحوم خلیل عمرانی با سخنرانی دکتر قناد، رئیس سازمان بسیج هنرمندان و با حضور و شعرخوانی شاعران ملی و هم‌استانی در روز چهارشنبه، 19 آذرماه سال جاری ساعت 9 در مجتمع فرهنگی و هنری 9 دی بوشهر برگزار می‌شود. مرحوم خلیل عمرانی متخلص به‌ پژمان دیری، از شاعران متعهد، انقلابی و آئینی استان بوشهر بود که در تاریخ 19 آذر ماه 1391 به علت سکته مغزی درگذشت و از ایشان مجموعه شعر مروارید فراموش «گزیده غزل‌ها» 1376 ، ساعت به وقت شرعی دریا «مجموعه غزل» 1380 ،گزیدهء شعرها «مجموعه نیستان» 1380 چاپ و منشر شده است.

  • حامد فکوری


حجت‌الاسلام جمالی:

ترویج فرهنگ ولایت‌مداری از نگاه قرآن، یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی است

%d8%aa%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%ac-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d9%88%d9%84%d8%a7%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%d8%8c-%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%84%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d8%af%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa


گروه فعالیتهای قرآنی: رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دیلم گفت: یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی ترویج فرهنگ ولایت‌مداری در جامعه با استفاده از آیات قرآن کریم و احادیث است.




  • حامد فکوری

توصیه‌های طب ایرانی و اسلامی در مواجهه با آلودگی هوا/ منع مصرف غذای فرآوری‌شده

%d8%aa%d9%88%d8%b5%db%8c%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b7%d8%a8-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%ac%d9%87%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%a2%d9%84%d9%88%d8%af%da%af%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%a7-%d9%85%d9%86%d8%b9-%d9%85%d8%b5%d8%b1%d9%81-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%b1%d8%a2%d9%88%d8%b1%db%8c%e2%80%8c%d8%b4%d8%af%d9%87


گروه سلامت: طبق اصول مهم طب ایرانی و اسلامی در هنگام مواجهه بدن با عوامل بحران‌زا چون آلودگی هوا محدود کردن مصرف غذاهای حجیم، غلیظ و پروتئین‌های حیوانی ضروری است.




به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یکی از اصول مهم مکتب طب ایرانی و اسلامی در هنگام مواجهه بدن با عوامل بحران‌زا این است که طبیب باید به کمک سیستم دفاعی و قوای طبیعی بدن بشتابد و بدن را در مواجهه با این عوامل و دفع عوارض آن‌ها کمک کند.
لذا در جهت دفع بحران آلودگی هوا از منظر این طب توجه به برخی از نکات همچون: محدود کردن مصرف غذاهای حجیم، غلیظ و پروتئین‌های حیوانی ضروری است زیرا در صورتی که دستگاه‌های مختلف بدن کمتر درگیر هضم و جذب این گونه غذاها و دفع مواد زائد آن‌ها شود بهتر می‌تواند با عوامل بحران، مواجه شود و قوای بدن معطوف به دفع عامل بحران می‌شود.
منع مصرف غذاهای فرآوری شده در شرایط آلوده بودن هوا
در چنین شرایطی باید از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، افزودنی و نوشابه‌های گازدار خودداری شود چرا که این گونه غذاها حاوی مواد سمی(نیترات‌ها و بنزوات‌ها و....) هستند که خود تشدید کنندۀ عامل بحران هستند و باری اضافه برای دفع مواد سمی بر بدن تحمیل می‌کنند و سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
راهکارهایی جهت کاستن از عوارض عصبی ناشی از آلودگی هوا
همچنین جهت کاستن از عوارض عصبی ناشی از آلودگی هوا و تقویت قلب و ایجاد نشاط می‌توان از عرقیات مفرح مثل عرق بیدمشک، گلاب، بهارنارنج و .... استفاده کرد.
این مواد غذایی را مصرف کنید:
از دیگر نکاتی که مواجهه با آلودگی هوا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که غذاهای کم حجم، زود هضم و به خصوص غذاهای با منشاء گیاهی، سبزیجات تازه، سیر و پیاز و موسیر و هویچ، میوه‌ها و آب میوه‌های طبیعی و مغزهای گیاهی مانند بادام بیشتر مورد استفاده قرار گیرند زیرا که این نوع مواد غذایی ضمن اینکه هضم سریع گوارشی دارند مواد زائد سمی مثل اوره و ... به مقدار کمتری تولید می‌کنند و کمتر قوای بدن را معطوف به هضم و جذب خود می‌کنند و همچنین این نوع از غذاها به خاطر داشتن آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلف‌، عوارض جسمی آلودگی هوا را کاهش می‌دهند و در دفع عوامل تهدید کننده سلامتی مؤثر هستند.
همچنین مصرف لبنیات و به خصوص شیر و ماست تازه تأثیر ویژه‌ای در دفع سمومات دارند؛ مصرف آب مرکبات و آب غوره به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی و ویتامین سی بسیار مفید هستند و استنشاق هوای دمی از راه بینی و بازدم دهانی به خصوص هنگامی که یک دستمال مرطوب در جلوی بینی وجود داشته باشد باعث به دام افتادن ذرات ریز معلق در هوا و یا دفع آن‌ها می‌شود.
از سوی دیگر برقراری تهویه هوا در محیط منزل از راه کولرهای آبی و به ویژه اگر پوشال کولرها بافت متراکمی داشته باشند باعث به دام افتادن ذرات ریز معلق در هوا می‌شود که به نظر می‌رسد در تصفیه هوا مؤثر باشد.
همچنین عدم تردد در محیط‌هایی که آلودگی هوا در آن مکان‌ها بیشتر است مانند کارخانجاتی که دارای آلاینده‌های هوایی هستند و نیز دوش گرفتن روزانه، اجابت مزاج کافی، جلوگیری از یبوست و ورزش مناسب می‌تواند در دفع مواد زائد بدنی موثر باشد.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
منابع:
مراد دهنوی، رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی قم

  • حامد فکوری

سرگذشت کتابخانه‌ای که رهبر انقلاب نگذاشتند از بین برود

%d8%b3%d8%b1%da%af%d8%b0%d8%b4%d8%aa-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%b1%d9%87%d8%a8%d8%b1-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8-%d9%86%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d9%86%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d9%88%d8%af


گروه سیاسی: «ما کتابخانه‌ مرحوم حاج مصطفى خوانسارى را بعد از وفات ایشان خریدیم، ایشان کتابخانه‌‌ى بسیار نفیسى با پنج، شش هزار جلد کتاب خوب داشت که حدود هزار و اندى از کتاب‌هایش خطى بود. من چون دیدم این کتاب‌ها از دست مى‌رود، همه‌‌اش را خریدیم...»




به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، از جمله دغدغه‌های همیشگی رهبر انقلاب در همه‌ این سال‌ها، ترویج و تبلیغ فرهنگ کتابخوانی در میان مردم بوده است و بارها با زبان گلایه و شکوه نسبت به این موضوع پرداخته‌اند. ایشان در جایی در این‌باره گفته‌اند: «مردم ما، با کتاب، بیش از آنچه که امروز انس دارند باید انس بگیرند. کتابخوانی چیزی است که برای یک ملت، فریضه است؛ واجب و لازم است. مردمی که اهل کتاب خواندن باشند، از لحاظ معلومات و ذکاوت و هوشیاری، تفاوت می‌کنند با مردمی که با کتاب و مطبوعات انس نداشته باشند.» در کنار این موضوع اما شاید جالب باشد که بدانیم رهبر انقلاب، در قامت یک علاقمند به حفظ مواریث شیعه نیز عمل کرده و نگذاشته‌اند گنجینه‌های ناب اسلامی و شیعی که در طول قرن‌ها با مجاهدت علمای شیعه به‌دست ما رسیده است، از بین برود. ماجرای خرید کتابخانه‌ی بیش از ۸۰۰۰ جلدی مرحوم حاج مصطفى خوانسارى توسط رهبر انقلاب نیز یکی از آن ماجراهای شنیدنی و جذاب است که به مناسبت هفته‌ کتاب و کتابخوانی برای نخستین‌بار منتشر می‌شود.

بیست و دو سال پیش بود که یک دستور در سلسله‌مراتب دفتر رهبر انقلاب وارد گردش کار شد. رهبر انقلاب حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی را مأمور خرید کتابخانه‌ شخصی یکی از علمای تازه درگذشته در قم کرده بودند. چند سال بعد رهبر انقلاب ماجرای این اتفاق را در یکی از سخنانشان این‌طور شرح دادند:
«ما کتابخانه‌ى مرحوم حاج مصطفى خوانسارى را بعد از وفات ایشان خریدیم. ایشان کتابخانه‌‌ى بسیار نفیسى با پنج، شش هزار جلد کتاب خوب داشت که حدود هزار و اندى از کتاب‌هایش خطى بود. من چون دیدم این کتاب‌ها از دست مى‌رود؛ ضایع مى‌شود، همه‌‌اش را خریدیم. ایشان مثل چشمش این کتاب‌ها را حفاظت مى‌‌کرد. ما کتاب‌هاى خطى کتابخانه‌‌ى ایشان را به آستان قدس فرستادیم و کتاب‌هاى چاپى‌اش را هم به مؤسسه‌ى آقاى مصباح در قم دادیم؛ هدیه کردیم.»۱


اما اصل ماجرا چه بود؟

با گسترش استعمار در سده‌های نوزدهم و بیستم، اتهام‌هایی علیه جایگاه علمی شیعه طرح شد مبنی بر این‌که نقش تشیع در تاریخ علم اسلامی کمتر از آن است که تا به حال ادعا می‌شده؛ شیعیان تألیفات چندانی ندارند و کتاب‌های زیادی از آنان به‌جا نمانده است! این گفته‌ برای عده‌ای سخت آمد. بزرگان شیعه نهضتی راه انداختند تا ثابت کنند علمای جهان تشیع نه‌تنها کم کتاب ننوشته‌اند بلکه آثار زیادی در زمینه‌ی علوم مختلف اسلامی تألیف کرده‌اند.
«معروف بود ... که این کتاب فجر الاسلام را که احمدامین مصرى نوشت، تهمت‌هاى زیادى و اهانت‌هاى زیادى در این کتاب به شیعه کرده است -بعد هم ضحى الاسلام و ظهر الاسلام و عصر الاسلام را نوشت و همین‌طور در همه‌ى اینها همین اهانت‌ها تکرار شده- وقتى منتشر شد، موجب شد که تعدادى از بزرگان و روشنفکران حوزه‌ى علمیه‌ى نجف به فکر بیفتند و پاسخ عملى بدهند. لذا مرحوم آشیخ آقابزرگ تهرانى کتاب الذّریعه را نوشت؛ مرحوم سید محسن جبل عاملى کتاب رجال معروف خودش را و اعیان الشیعه را نوشت؛ مرحوم صدر کتاب تأسیس الشیعه لفنون الاسلام را نوشت؛ این‌ها دفاع کردند، دفاع عملى. یعنى یک کتاب سیصد چهارصد یا دویست سیصد صفحه‌اىِ فجر الاسلام موجب شد که چند دایرةالمعارف بزرگ در شیعه به وجود آمد. این، زنگ بیدارباش بود؛ خورد، این طرف بیدار شد و کارى که باید بکند، انجام داد.»۲


کتابخانه‌ای برای دفاع از حریم شیعه

در همان سال‌ها آقاسید احمد خوانساری (متوفی ۱۳۵۹ قمری) هم دست به کار شد. او می‌خواست با الهام از الذریعه کتابی بنویسد و دایرة‌‌المعارفی از کتاب‌های شیعه تهیه کند. لازمه‌ی تألیف چنین کتابی دسترسی به نسخه‌های خطی و چاپی فراوان بود. علی‌رغم کمی امکانات و کمبودهایی که به‌خصوص در دوره‌ی پهلوی اول بود، و با وجود درد چشم و مشکل بینایی، او کارش را با جمع‌آوری کتاب‌ها آغاز کرد. حتی نسخه‌هایی را که از دیگران قرض ‌می‌گرفت به قلم خودش استنساخ کرد. حاصل کار او شد کتاب «کشف الاستار عن وجه الکتب و الاسفار» که یک‌جور کتاب‌شناسی تفصیلی شیعه بود. با وفات سید احمد خوانساری کتاب‌ها به پسرش سید مصطفی صفایی خوانساری رسید. سید مصطفی خوانساری در قم زندگی می‌کرد و زمان حیات پدر در جمع‌آوری کتاب‌ها کمک‌کارش بود و گاهی نسخه‌هایی را از قم به کتابخانه‌ی شخصی پدر در خوانسار می‌فرستاد. به‌علاوه در کتاب‌شناسی هم استاد بود. آقا مصطفی صفایی خوانساری جزو روحانیون فاضل و محقق قم، در بین اهل علم و مراجع تقلید جایگاه ویژه‌ای داشت. آیت‌الله ابطحی اصفهانی که خود از کتاب‌شناسان مبرز قم است، او را مرجع‌المحققین خطاب می‌کرد و آیت‌الله سبحانی نیز به ایشان لقب «دایرة‌المعارف سیال حوزه‌ی علمیه‌ی قم» داده بود.
توجه به میراث پدر، علاقه به حوزه‌های مختلف علوم و همین‌طور کتاب‌شناسی آیت‌الله سید مصطفی صفایی خوانساری، سبب شد کتابخانه‌ی کوچکی که با مشقت پدر در خوانسار گرد آمده بود، گسترش یابد و به غنی‌ترین و مهم‌ترین کتابخانه‌ی شخصی (پس از کتابخانه‌ی مرحوم آیت‌الله‌العظمی نجفی مرعشی) بدل گردد. او کتاب‌ها را با وسواس می‌خواند، بر آنها حاشیه می‌نوشت و برای هر کدام به دقت شناسنامه‌ای تهیه می‌کرد. ده‌ها جلد از نسخه‌های خطی ناقص این کتابخانه را با مقابله‌ی نسخ دیگر به خط خود تکمیل کرد؛ بسیاری از نسخه‌ها را نیز استنساخ و تصحیح نمود. کتاب‌های زیادی با استناد به نسخ منحصر به فرد موجود در این کتابخانه به چاپ رسید که به‌عنوان نمونه می‌توان به «جامعُ الرُواة» اردبیلی۳ و «قرب الاسناد» حمیری اشاره کرد.


محققی که محل رجوع مراجع تقلید بود

در آن سال‌‌‌‌‌‌ها دسترسی به کتاب آسان نبود و بسیار پیش می‌آمد که بزرگانی چون آیت‌الله‌العظمی بروجردی، طلاب را برای دسترسی به کتاب‌ها به کتابخانه‌ی آیت‌الله خوانساری ارجاع دهند. آیت‌الله خوانساری از معتمدین و نزدیکان آیت‌الله‌العظمی بروجردی بود. او به همراه آیت‌الله فاضل قفقازی (پدر مرحوم آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی) و آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی کرمانی، شورای استفتاء آیت‌الله‌العظمی بروجردی (زعیم حوزه‌ی علمیه‌ی قم) را اداره می‌کردند. آقای خوانساری به کتابخانه‌های مدرسه‌ی فیضیه و مسجد اعظم نیز رسیدگی می‌کرد و بعضی وقت‌ها از جانب آیت‌الله بروجردی مأموریت می‌یافت در سفر به شهرها و بلاد کتاب‌هایی را برای حوزه خریداری کند.
گنجینه‌ی کتابخانه‌ی آیت‌الله خوانساری ۱۵۱۲ نسخه‌ی خطی داشت و ۶۵۰۰ نسخه‌ی چاپی. قدمت ۶۲ نسخه‌ از آن به قبل از سال هزار هجری قمری برمی‌گشت و ۲۷۰ نسخه‌اش به قلم مرحوم سید احمد خوانساری استنساخ شده بود. ۱۱۰ نسخه‌ مزین به دست‌خط علما و بزرگان دین بود و ۶۲ نسخه‌ی دیگر هم تذهیب‌کاری شده بود. کتاب‌های چاپی این کتابخانه هم منحصر به فرد بودند. بسیاری از آنها چاپ سنگی و یا چاپ اول بودند و ویژگی متمایز‌کننده‌شان از نسخ چاپی دیگر این بود که تعدادی از اینها در چاپ‌های بعد تغییراتی کرده بودند و این کتاب‌ها در حقیقت نسخ قبل از تحریف بشمار می‌آمدند. علاوه بر این، مرحوم آیت‌الله خوانساری از برخی کتاب‌ها چند نسخه داشت که امکان مقابله و تصحیح نسخ را فراهم می‌کرد.
این کتاب‌ها با مشقت فراوان و در طول سالیان تهیه شده بود و یافتن هر کدامش ماجرایی داشت. کتاب «عبقات الانوار»۴ یکی از آنهاست که آیت‌الله مصطفی خوانساری در جست‌وجوی مجلد حدیث منزلت این کتاب، پسرش احمد (که هم‌نام پدربزرگ بود) را مأمور کرد در سفر به هند، نسخه‌ای از آن را تهیه کند. او نیز در نهایت توانسته بود به کمک سفیر ایران در هند، نسخه‌ای از کتاب را از نوه‌ی میرحامدحسین هندی، نویسنده‌ی کتاب بگیرد. آیت‌الله خوانساری از کتاب‌ها به‌دقت محافظت می‌کرد. تعدادی از کتب نفیس را به شکل جداگانه در صندوقچه‌هایی مخصوص نگه‌ می‌داشت و در هر صندوقچه، یک جلد قرآن و یک جلد صحیفه‌ی سجادیه می‌گذاشت تا کتاب را از آسیب‌های احتمالی حفظ کند.


کتابخانه‌ای که از بین نرفت

۲۳ مهرماه ۱۳۷۱ آیت‌الله سید مصطفی خوانساری رحلت کرد. از همان نخستین روزهای رحلت ایشان مراجعات گروه‌های مختلف برای در اختیار گرفتن این گنجینه‌ی ارزشمند آغاز شد. عمده‌ی مراجعین سه گروه بودند؛ نخست کسانی که قصدشان از خرید این مجموعه، صرفاً کسب منفعت از تجارت کتاب بود. دوم آن‌هایی که این کتاب‌ها را برای کتابخانه‌ی شخصی خود می‌خواستند و دسته‌ی سوم، مؤسسات و یا کتابخانه‌های کوچک قم و شهرستان‌های دیگر که در تلاش بودند این گنجینه‌ی عظیم را تصاحب کنند. مدتی گذشت و خبر به گوش رهبر معظم انقلاب رسید. آقای محمدی گلپایگانی به نمایندگی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آمادگی ایشان برای خرید کتابخانه را به فرزندان مرحوم خوانساری اعلام کرد و آن‌ها را در جریان نیت ایشان برای خرید کتابخانه و اهدای آن به آستان قدس رضوی و مؤسسه‌ی امام خمینی (ره) قرار داد. آن‌ها نیز پذیرفتند و معامله انجام شد. احمد خوانساری با همان پول برای پدربزرگش آیت‌الله احمد خوانساری مقبره‌ای ساخت و کمی بعد مؤسسه‌‌ی خیریه‌ی ایتامی هم تأسیس کرد که باقیات‌الصالحاتش ماندگار باشد.
یک روز بعد، آیت‌الله استادی برای تحویل کتابخانه به قم آمد. از آن‌جا که در دوره‌ی بیماری آیت‌الله خوانساری و روزهای پس از ارتحال ایشان، کسی به کتابخانه رسیدگی نکرده بود، چهار پنج مجلد از کتاب‌های روی طاقچه را موریانه خورده بود. فقط کافی بود تا کمی دیگر خرید و انتقال کتاب‌ها به عقب بیفتد و پیک رهبر انقلاب کمی دیرتر برسد تا موریانه همه‌ی کتاب‌های خطی را از بین ببرد.


پی‌نوشت‌ها:
۱. بیانات در دیدار اعضاى همایش مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانى‌ ۱۳۸۴/۵/۱۵
۲. بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، ۱۳۸۹/۶/۲۵
۳. با نام کامل «جامعُ الرُواة و اِزاحةِ الاشتباهات عن الطرقِ و الاَسناد»
۴. با نام کامل «عبقات الانوار فی مناقب الائمة الاطهار»

  • حامد فکوری

گفت‌وگو با حافظ برتر جشنواره ملی قرآن دانشجویان؛

نونهالی که حفظ قرآن را به فوتبالیست شدن ترجیح داد/ ماجرای دو رکعت نماز

%d9%86%d9%88%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%81%d9%88%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%aa%d8%b1%d8%ac%db%8c%d8%ad-%d8%af%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%88-%d8%b1%da%a9%d8%b9%d8%aa-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2


گروه فعالیت‌های قرآنی: نشستن پای صحبت نفر اول جشنواره ملی قرآن دانشجویان کشور در رشته حفظ کل آن هم لحظاتی بعد از کسب این رتبه و صحبت در مورد متن و حاشیه زندگی‌اش سوژه یکی دیگر از گزارش‌های صفحه‌ چهره‌ها شده است.




به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «محمدجواد» اجرای خود را که پایان می‌‌دهد به گوشه سمت راست سالن شماره سه مجتمع فرهنگی ـ هنری فرشچیان در استان اصفهان می‌رود تا خلوتی داشته باشد با خودش و یا شاید هم تلاوت خود را تحلیل کند، اما اگر حال و حوصله‌ای داشته باشی و رد نگاهش را دنبال کنی، متوجه خواهی شد که تصاویر 15 سال پیش که در ذهنش بایگانی شده است، دارد زیرورو می‌کند تا به آن روزهایی برسد که هنوز تازه کار آموزش یادگیری قرآن را آغاز کرده بود، تصاویر آن روزهایی که پدر به محمدجواد سه و نیم ساله می‌خواهد حفظ قرآن را آموزش دهد اینجا در گوشه‌ای از سالن شماره سه مجتمعی که به نام استاد فرشچیان مزین شده است با ذهن محمدجواد دست به یقه شده و انگار دست از سر ذهنش برنمی‌دارد.

داستان اولین و مهم‌ترین نامه زندگی یک حافظ قرآن
محمدجواد دارد به خاطره‌ بازی‌هایش ادامه می‌دهد و نگاهش اگرچه به اجرای رقبایش در رشته حفظ کل قرآن کریم خشک شده است اما دارد به آن روزهایی فکر می‌کند که دلش واکمنی - که آن سال‌ها آخر تکنولوژی به حساب می‌آمد - را می‌خواست تا صدایش را ضبط کند، اما روی مطرح کردن این خواسته با پدر را نداشت. ذهن چهارساله محمدجواد به نوشتن نامه برای پدر و طرح خواسته از طریق نامه قد می‌دهد، محمدجواد آن روز که تازه نوشتن را یاد گرفته بود تمام فکرش را بر روی این می‌گذارد که در نامه کلمات را چگونه کنار هم بچیند تا دل پدر را به دست بیاورد، این وسط ذهن محمدجواد رفت و آمدهایی به سالن مسابقات دارد و حالا که یکی دیگر از رقبایش در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در اصفهان به پایان تلاوت خود رسیده‌ است و عبارت «صدق الله العلی العظیم» را که می‌گوید؛ یکبار دیگر عبارت نوشته شده در نامه را از ذهنش عبور می‌دهد و خنده‌ای بر روی لب‌هایش نقش می‌بندد، «من یک واکمن می‌خواهم، صدق‌الله العلی العظیم»، این متن مهم‌ترین نامه زندگی محمدجواد است که به پدر برای خرید واکمن نوشته بود.

%d9%86%d9%88%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%81%d9%88%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%aa%d8%b1%d8%ac%db%8c%d8%ad-%d8%af%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%88-%d8%b1%da%a9%d8%b9%d8%aa-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2

پدر و پسر

یک حافظ قرآن عاشق فوتبال
«محمدجواد محمدی‌مجد»، متولد سال 1374 در استان خوزستان و ساکن اهواز است، مانند بسیاری از جنوبی‌ها و خصوصاً خوزستانی‌ها که عشق و علاقه عجیبی به فوتبال دارند، او هم یک فوتبالی دو آتیشه است و باز هم مانند بسیاری از آنها عاشق استقلال تهران، حافظ کل قرآن کریم و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث آن هم با 19 سال سن است، مقطع کارشناسی علوم قرآن و حدیث را زمانی که در سال دوم دبیرستان تحصیل می‌کرده، کسب کرده است، البته با استفاده از سهمیه حافظ قرآن بودنش که پس از شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد سازمان سنجش و شرکت در آزمون شفاهی سازمان اوقاف و امور خیریه دریافت کرده است.
حالا در کنار اسم محمدجواد محمدی‌مجد با یک علامت کاما باید مهم‌ترین عنوانی که به دست آورده است نیز گذاشت، «نفر اول رشته حفظ کل قرآن کریم در بیست‌و‌نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور».

%d9%86%d9%88%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%81%d9%88%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%aa%d8%b1%d8%ac%db%8c%d8%ad-%d8%af%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%88-%d8%b1%da%a9%d8%b9%d8%aa-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2

محمدجواد در کنار استاد محمد عباسی، قاری بین‌المللی

رشد در خانواده‌ای مأنوس با قرآن
محمدی‌مجد، یک برادر کوچکتر از خود دارد که 12 سال سن دارد و او هم تلاش می‌کند تا پا جای پای برادر بزرگترش بگذارد، این حرکت را هم آغاز کرده است و تا امروز چندین جزء از قرآن کریم را حفظ کرده است. پدر محمدجواد بازنشسته آموزش پرورش و معلم قرآن در مدارس است و شاید همین باعث شده تا نه تنها او به سمت قرآن گرایش پیدا کند، بلکه در خانواده جو قرآن همیشه وجود داشته باشد. خودش در این زمینه می‌گوید: «در خانواده ما جو مذهبی حاکم است و شاید همین جو هم باعث شد که وارد این عرصه شوم، مادرم نیز به صورت حرفه‌ای نه، اما همیشه در خانه آیاتی از قرآن را تلاوت می‌کند و انس دائمی با قرآن کریم دارد».

شروع کار از سه و نیم سالگی
قهرمان این قصه حفظ قرآن را از سن سه و نیم یا چهار سالگی یعنی درست در آن روزهایی که هنوز دست چپ و راستش را از هم به زور تشخیص می‌دهد، آغاز می‌کند و تا هشت سالگی به پایان می‌رساند، «از سن سه و نیم سالگی شروع به حفظ قرآن کردم، به مدت یکسال جزء سی قرآن کریم را به صورت شفاهی حفظ کردم به این صورت که پدرم قرائت می‌کرد و من تکرار می‌کردم، به مدت یکسال به این صورت جزء 30 قرآن را حفظ کردم و بعد از آن پدرم چون تدریس در دوره ابتدایی را انجام می‌داد، به این فکر افتاد که در همان سال خواندن و نوشتن را به من آموزش دهد تا کار حفظ زودتر به انجام برسد».

یادگیری خواندن و نوشتن از چهارسالگی
«پس از اینکه از سن چهار و نیم سالگی خواندن و نوشتن را فرا گرفتم سرعت حفظم بیشتر شد و هر جزئی که مد نظر پدرم بود براساس برنامه از قبل طراحی شده حفظ می‌کردم، به این صورت که یکبار پدرم می‌خواند، یکبار خودم از رو تمرین می‌کردم و پس از آن یک ماه تا 40 روز فرصت به من داده می‌شد تا جزء مورد نظر را از طریق روخوانی حفظ کنم، در این زمان روزی در حدود نصف صفحه قرآن کریم را حفظ می‌کردم».

%d9%86%d9%88%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%81%d9%88%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%aa%d8%b1%d8%ac%db%8c%d8%ad-%d8%af%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%88-%d8%b1%da%a9%d8%b9%d8%aa-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2

داستان جالب کشف استعداد در حفظ کردن
کشف استعداد مهم‌ترین مسئله برای هدایت یک فرد به بحث حفظ قرآن کریم است، اما کشف استعداد محمدجواد برای حافظ قرآن شدن هم برای خودش داستانی دارد و شنیدنش از زبان خود محمدجواد جالب است، «در زمینه چگونگی کشف استعدادم باید بگویم که اولاً جو مذهبی در خانواده ما وجود داشت، بنابر این اصل کار که قرآن خواندن در خانواده بود، وجود داشت، اما در مورد اینکه چگونه استعداد من کشف شد، به این صورت بود که در کودکی و بر اساس تعاریف پدر و مادرم، هر زمان از تلویزیون تبلیغی پخش می‌شد فوراً آن را حفظ می‌کردم و مادرم می‌گفت هر موقع دعایی بعد از نماز را قرائت می‌کردیم من نیز تکرار می‌کردم این دو امر باعث شد که خانواده متوجه قدرت حفظ من شوند». «اصل قرآن در خانواده ما وجود داشت و قطعاً اگر حافظ قرآن نمی‌شدم گام در عرصه قرائت می‌گذاشتم، اصلاً قبل از اینکه وارد بحث حفظ قرآن شوم به صورت حرفه‌ای قرائت کار می‌کردم و در حال حاضر هم قرائت انجام می‌دهم اما نه به صورت جدی و حرفه‌ای».
«قبلاً بسیار تلاوت را پیگیری می‌کردم اما در حال حاضر کمتر به این قضیه می‌پردازم، قبل از سن بلوغ در مسابقات تلاوت هم شرکت می‌کردم و حتی رتبه‌های بسیاری هم کسب کرده‌ام که رتبه پنجم مسابقات قرآن در بسیج و رتبه اول قرائت در سطح استان خوزستان از جمله این رتبه‌ها است، اگر اندکی از بحث حفظ قرآن خارج شوم و از بحث مسابقات نیز فراغ بال پیدا کنم در برنامه‌ام قرار دارد که به صورت حرفه‌ای وارد عرصه قرائت شوم».
«همان موقع بیشتر تلاوت‌هایم به سبک استاد «احمد احمد نعینع» بود و حتی یک بار در محضر ایشان تلاوت داشتم که بسیار استقبال کردند و خوششان آمد، ایشان توصیه کردند که به سمت مصطفی اسماعیل بروم و این کار را انجام دادم اما پس از سن بلوغ، اساتید پیشنهاد دادند که بحث قرائت را کمتر کنم تا آسیبی به بحث حفظ نرسد و جالب است که اکثر رتبه‌هایی که در حفظ کسب کرده‌ام پس از کمتر کردن قرائت است».

%d9%86%d9%88%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%81%d9%88%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%aa%d8%b1%d8%ac%db%8c%d8%ad-%d8%af%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%88-%d8%b1%da%a9%d8%b9%d8%aa-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2

استاد دکتر احمد احمد نعینع


در مورد اینکه به صدای کدام یک از قاریان کشورمان علاقه‌مند است نیز سؤال می‌کنیم، که با سیاست خاصی جواب می‌دهد، محمدجواد انگار می‌داند هنوز جوان است و در اول راه و برای استفاده از محضر اساتید برجسته کشور باید از نام بردن و ابراز علاقه به قاری خاصی خودداری کند، «هر گلی بویی دارد و واقعاً نمی‌توان گفت که قرائت کدام یک از اساتید را دوست دارم چون همه اساتید در نوع خود جذابیت‌های خاص خود را دارند».
در ذهن خودم دنبال جوابی برای این سؤال هستم که چگونه یک نونهال سه یا چهار ساله می‌تواند حافظ کل قرآن کریم شود آن هم بدون خسته شدن از حفظ؛ خودش برای این سؤال جواب خوبی دارد و می‌گوید: «من هم در زمان حفظ قرآن بسیار خسته شدم و در واقع از ادامه کار ناامید شدم، طبیعی است که بچه سه یا چهار ساله زمانی که کار سختی همچون حفظ قرآن را شروع کند به هر حال خسته خواهد شد و من نیز از این قضیه استثنا نبودم. باید قبول داشته باشیم که حفظ قرآن کار سنگینی است و تنها پدر من هیچ وقت برای بحث حفظ قرآن به من فشار نیاورد و اگر پدرم به من فشار می‌آورد شاید در عرض یک یا دو سال موفق به حفظ قرآن می‌شدم اما به هر حال این خستگی‌ها طبیعی است و با مدیریت پدر و مادرم این خستگی‌ها بر طرف می‌شد. البته باید سعی کرد با ذکر فضایل حفظ قرآن کریم و امتیازات معنوی آن، راه را برای حافظ شدن کودکان و نوجوانان فراهم کرد».

%d9%86%d9%88%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%81%d9%88%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%aa%d8%b1%d8%ac%db%8c%d8%ad-%d8%af%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%88-%d8%b1%da%a9%d8%b9%d8%aa-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2

نامه‌نگاری به پدر
«به یاد دارم در سال 1377 که حدود سه یا چهار سال سن داشتم احمد نعینع و محمد اللیثی، دو قاری برجسته مصری به اهواز آمدند، آن روز یکی از بهترین روزهای من بود که هنوز هم پس از 15 سال هر وقت به آن فکر می‌کنم خوشحال می‌شوم، شب جمعه بود و پدرم روزهای پنجشنبه هم صبح و هم بعدازظهر سر کلاس درس می‌رفت، زمانی که به خانه برگشت بسیار اصرار کردم تا من را به این محفل ببرد، در آنجا نوجوانی را دیدم که آمده بود تا تلاوت استاد نعینع و اللیثی را با دستگاه واکمن که آن روزها آخرین حرف تکنولوژی بود، ضبط کند، بعد که به خانه برگشتیم یک روز که پدرم می‌خواست به مدرسه برود یک نامه در جیبش گذاشتم و گفتم در راه این نامه را بخوان، آن روزها تازه خواندن و نوشتنم کامل شده بود، در آن نامه نوشتم که – من یک واکمن می‌خواهم صدق الله العلی العظیم پدر محمدجواد، هنوز هم آن نامه را نگه داشته است. این شاید مهم‌ترین نامه کل زندگی محمدجواد بوده است که نگارش یافته است.

فوتبالیست شدن شغل دوم حافظ قرآن
حتی فکر کردن به این موضوع که اگر وارد عرصه قرآن نمی‌شد، چه فعالیتی را انجام می‌داده است، هم محمدجواد را ناراحت می‌کند و از فکر کردن به این موضوع می‌ترسد، «واقعیت این است که خودم از فکر کردن به این موضوع هم ترس دارم و فکرش هم برای من سخت است، اما با توجه به اینکه پا به توپ هستم، شاید فوتبالیست می‌شدم فوتبال را بسیار دوست دارم و بسیار پیگیری می‌کنم، حتی بازی کردنم هم خوب بود و قرار بود که در نونهالان تیم «فولاد خوزستان» تمریناتم را شروع کنم که بنا به دلایلی از جمله مخالفت پدرم مانع شد، الان که فکر می‌کنم و می‌بینم که بسیار هم خوب شد که مانع این کار شد». «در بال راست بازی می‌کردم، الان هم به صورت تفننی با جمع دوستان به سالن می‌روم و فوتبال بازی می‌کنم، در ایران طرفدار استقلال هستم و از خارجی‌ها هم طرفدار آرسنال هستم اما در بحث اِل‌کلاسیکو طرفدار بارسلونا هستم».

%d9%86%d9%88%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%81%d9%88%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%aa%d8%b1%d8%ac%db%8c%d8%ad-%d8%af%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%88-%d8%b1%da%a9%d8%b9%d8%aa-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2

مرحوم استاد ابوالعینین شعیشع

عاشق لیگ انگلستان و آرسنال/ پیش‌بینی برتری استقلال در شهرآورد
محمدجواد از لیگ‌های خارجی هم لیگ انگلستان را به سایر لیگ‌ها ترجیح می‌دهد و بوندسلیگای آلمان در رتبه بعدی لیگ‌های مورد علاقه او قرار دارد، برای سنجش میزان علاقه‌مندی‌اش به ورزش از او در مورد مهم‌ترین خبرهای روز ورزش و فوتبال که می‌پرسم، می‌گوید: «الان مهم‌ترین خبر روز ورزشی بحث بازی شهرآورد پایتخت است و همچنین بازی ایران و کره‌جنوبی که بیشتر اخبار حول این دو رویداد می‌چرخد» پیش‌بینی محمدجواد از این دو بازی باخت ایران و برد استقلال در برابر حریفان است.

کمبود وقت باعث شده تا به عرصه حفظ دیوان اشعار وارد نشوم
حالا که در هفته کتاب و کتابخوانی قرار داریم از محمدجواد در مورد رابطه‌اش با کتاب می‌پرسم و اینکه قصد ندارد وارد عرصه حفظ دیوان اشعار شعرای بزرگ کشور شود، می‌گوید: «به شعر علاقه زیادی دارم و اشعار زیادی را حفظ کرده‌ام اما اینکه مثلاً دیوان حافظ و یا مثنوی معنوی را حفظ کنم نه، علاقه خوبی به شعر دارم و با شاعران مطرح و معاصر کشور نیز آشنایی دارم. علاقه زیادی دارم که چنین کاری را انجام دهم اما وقت زیادی برای رفتن به سمت حفظ دیوان اشعار ندارم».
از محمدجواد در مورد مهمترین آیه‌ای که دوست دارد و همیشه سعی دارد آن را زیر لب زمزمه کند نیز می‌پرسیم؛ آیه مبارکه «الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ» را بسیار دوست دارم و به این اعتقاد دارم که اگر خداوند بخواهد کاری را محقق کند و مقدر سازد دقیقاً همان خواهد شد حتی اگر تمام مردم کره زمین مخالفت کنند همان خواهد شد، این آیه همیشه ورد زبان من است».

قرب‌الی‌الله، هدف نهایی یک قرآنی
محمدجواد قرب‌الی‌الله را هدف نهایی خود از حضور در عرصه قرآن عنوان می‌کند و می‌افزاید: «استعدادهای انسان ذاتاً میل به بی‌نهایت دارد و انسان خلق شده است تا به بی‌نهایت برسد، بی‌نهایت انسان قرب الی الله است اما در بحث قرآنی به این موضوع فکر کرده‌ام، واقعیت را بخواهید از این موضوع هم می‌ترسم و ترس از این قبیل افکار دارم، که بگویم به این جا برسم دیگر انتهای خط است و بعد از آن دیگر وجود ندارد، حتی اگر روزی خدا توفیق دهد و به همه چیز برسم و بالاترین رتبه‌ها را کسب کنم، دوست دارم افرادی را برای حضور در عرصه حفظ قرآن به این سمت بکشانم». «البته هم اکنون هم به صورت غیر مستقیم در تلاش هستم تا افرادی از دوستان و اطرفیانم را جذب فعالیت‌های قرآنی و حفظ قرآن کنم، اما بر این باور هستم که اگر حفاظ و قاریان متخلق به اخلاق قرآنی باشند، افراد و آشنایان خود به خود جذب به قرآن می‌شوند و همین اخلاق می‌تواند افراد زیادی را جذب کنند».
محمدجواد محمدی‌مجد که در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور و در رشته‌‌ای که رقابت‌ها فشرده بود، رتبه اول را به دست آورده است، در مورد این جشنواره می‌گوید: «امسال برای اولین بار شرکت کردم، از سطح بسیار بالایی برخوردار بود و با اینکه دورادور شنیده بودم که سطح این مسابقات بالاست اما واقعاً بسیار بیشتر از شنیده‌ها بود و به یقین رسیدم».

%d9%86%d9%88%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%81%d9%88%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%aa%d8%b1%d8%ac%db%8c%d8%ad-%d8%af%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%88-%d8%b1%da%a9%d8%b9%d8%aa-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2

استاد متولی عبدالعال، قاری بنام مصری

ماجرای دو رکعت نماز اهدایی
محمدی‌مجد یک هفته قبل از مسابقات، سرمای اساسی می‌خورد و به زور آمپول و قرص خود را به مسابقات می‌رساند و در اصفهان هم با سرما روز ابتدایی مسابقات مواجه می‌شود در روز مسابقات هم مجدد سرما می‌خورد تا همه چیز را برای خود تمام شده ببیند. اما یک توسل ... شنیدن ادامه داستان از زبان خود محمدجواد شنیدنی‌تر خواهد بود؛ «یک هفته قبل از مسابقات سرمای شدیدی خوردم و به زور آمپول و قرص خوب شدم، به محض رسیدن به اصفهان همه چیز برگشت و سرماخوردگی من دوباره شروع شد. کاملاً از کسب رتبه ناامید شده بودم، صبح مسابقه که از خواب بیدار شدم، سیستم تکلم کاملاً به هم ریخته بود و شاید گفتن این موضوع ریا حساب شود اما بلافاصله دو رکعت نماز هدیه کردم به امام زمان(عج) که خودم هم متوجه نشدم صدایم کاملاً برگشت و واقعاً از اموری عجیبی بود که در این سال‌ها تجربه کرده بودم، البته عجیب که می‌گویم برای ما عجیب است وگرنه این قبیل کرامات برای ائمه(ع) کاری ندارد و اصلاً عجیب نیست».

اعتقاد به دعای پدر و مادر
افرادی که وارد مسابقات از هر نوع و رشته‌ای می‌شوند قبل از آن به یکی از ائمه متوسل می‌شوند، از محمدی‌مجد در مورد این که قبل از ورود به مسابقات چه توسلی را انجام می‌دهد، سؤال می‌کنیم که می‌گوید: «من به دعای پدر و مادرم بسیار ایمان دارم، پدرم معمولاً در مسابقات همیشه در کنار من هستند اما این بار نتوانستند حضور داشته باشند، در برگشت متوجه شدم که پدر و مادرم برای من بسیار دعا کرده‌اند که قطعاً این موارد در کسب رتبه من بسیار اثرگذار بوده است».
«در مسابقات همین که اجرای خود را به پایان رساندم، بار سنگینی از روی دوشم برداشته شد، یعنی همین که متوجه اجرای خوب خودم شدم و خودم راضی بودم، انگار بار بزرگی را از روی دوش من برداشته بودند، حتی اگر رتبه هم کسب نمی‌کردم مهم نبود همین که اجرای باب میل خودم را انجام داده بودم برای خودم راضی‌کننده بود. بلافاصله با پدرم تماس گرفتم و کسب رتبه را به آنها اطلاع دادم که قطعاً بسیار خوشحال شدند».

%d9%86%d9%88%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%81%d9%88%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%aa%d8%b1%d8%ac%db%8c%d8%ad-%d8%af%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%88-%d8%b1%da%a9%d8%b9%d8%aa-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2
محمدجواد محمدی‌مجد، نفر اول بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور حالا خود را برای مسابقات انتخابی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که قرار است روز 28 آبان‌ماه در سازمان فعالیت‌های قرآنی برگزار شود، آماده‌ می‌کند و قطعاً با توجه به حضورش در مسابقه از آمادگی و توان بالایی برخوردار است که این می‌تواند برای او بسیار کمک‌کننده باشد.


اسامی برترین‌های جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان

  • حامد فکوری

طیبی اظهار کرد:

ارائه الگوی زندگی سعادت‌مند؛ کارویژه پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن

%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d8%a7%d9%84%da%af%d9%88%db%8c-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b3%d8%b9%d8%a7%d8%af%d8%aa%e2%80%8c%d9%85%d9%86%d8%af%d8%9b-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%88%db%8c%da%98%d9%87-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%da%a9%d8%af%d9%87-%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86


گروه اندیشه: به گفته رئیس جهاد دانشگاهی، پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن باید موجب سعادت مردم در دنیا و آخرت شود و حاصل این کار ساختن یک جامعه الگو باشد تا جهانیان را به سمت این الگو سوق دهیم.




حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) اظهار کرد: در دوره قبل که مسئولیت جهاد دانشگاهی را داشتم، موافق راه‌اندازی این پژوهشکده بودم و با کلیات راه‌اندازی پژوهشکده‌ای برای مطالعات میان‌رشته در حوزه قرآن موافق هستم.
وی ادامه داد: برای راه‌اندازی پژوهشکده میان‌رشته‌ای قرآن تلاش داریم تمهیدات خوبی اندیشیده شود تا از نظر کیفی در سطح خوبی فعالیت خود را آغاز کند. برنامه‌هایی که برای راه‌اندازی پژوهشکده در جهاد دانشگاهی وجود دارد، موجب می‌شود تا کار به شکل کیفی و خوب شروع شود و ادامه پیدا کند.


مشکلی برای راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن وجود ندارد
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: مشکلی برای راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن نداریم و کارها به خوبی پیش می‌رود؛ اگر هم مشکلی وجود داشته باشد با پی‌گیری‌های لازم حل می‌شود.
وی با بیان اینکه اصرار داریم استانداردها برای راه‌اندازی این پژوهشکده حفظ شود تا کارهای پژوهشی خوبی در حوزه قرآن از طریق این پژوهشکده اتفاق بیفتد، گفت: مهم‌ترین بحث در فعالیت این پژوهشکده، انتخاب موضوع است و باید موضوعاتی را انتخاب کنیم که در سایر حوزه‌های علوم انسانی، پزشکی و مهندسی نیز وجود داشته باشد تا در نهایت یک هم‌افزایی بین پژوهش‌های قرآنی با سایر موضوعات ایجاد شود و زودتر به نتیجه برسیم.
طیبی یادآور شد: نباید در فعالیت پژوهشکده مطالعات میان رشته‌ای قرآن به دنبال موضوعاتی برویم که مجبور شویم برای آنکه به توانمندی‌های لازم دست پیدا کنیم از بیرون جهاد دانشگاهی هیئت علمی استخدام کنیم.


موضوعاتی با خروجی خوب در پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن انتخاب شوند
وی در ادامه عنوان کرد: توان خوبی که در تمام حوزه‌های علوم انسانی، مهندسی، پزشکی و... جهاد دانشگاهی داریم باید با هماهنگی‌های صورت گرفته کنار هم گذاشته شوند و موضوعاتی انتخاب شوند که خروجی خوبی داشته باشند.
رئیس جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انتظاراتی که از راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن داریم همان انتظاراتی است که در سایر حوزه‌های کاری جهاد دانشگاهی وجود دارد؛ ما همواره در حوزه‌های پزشکی و مهندسی کارهای نو و خوبی انجام داده‌ایم که انتظار داریم در حوزه قرآن نیز کارهای نو و خوبی انجام شود.
وی ادامه داد: اسلام مدرن‌ترین و ایمن‌ترین راه زندگی باسعادت در دنیا و آخرت ما است که این امر باید از دستورات قرآن و ائمه اطهار(ع) استخراج شود. یکی از کارهای ویژه‌ای که در پژوهشکده مطالعات میان رشته‌ای قرآن انجام می‌دهیم باید این باشد که خروجی فعالیت این پژوهشکده، سعادت مردم در دنیا و آخرت شود و حاصل این کار ساختن یک جامعه الگو باشد تا جهانیان را به سمت این الگو سوق دهیم.


در حوزه پژوهش‌های قرآنی همانند سایر حوز‌ه‌ها موفق می‌شویم
طیبی یادآور شد: اگر در سایر فعالیت‌های پژوهشی موفق هستیم، پس در حوزه پژوهش‌های قرآنی نیز می‌توانیم موفق باشیم و کارهای خوب و شاخص در این حوزه انجام دهیم.
رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: جای کار زیادی در حوزه انجام پژوهش‌های قرآنی داریم و البته باید به این فکر کنیم که نتایج پژوهش‌های ما در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه قرآنی منجر به ایجاد تحول در جامعه شود. اگر هنوز از وضعیت جامعه در حوزه‌های مختلف راضی نیستیم و جامعه ما به الگوهای مورد نظر نزدیک نیست به معنی کم‌کاری ما در حوزه‌های مختلف است که باید بتوانیم مدل‌ها و الگوهای مناسب را ارائه کنیم که البته جهاد دانشگاهی نیز در تلاش برای رسیدن به این هدف است.

  • حامد فکوری

حجت‌الاسلام جمالی:

ترویج فرهنگ ولایت‌مداری از نگاه قرآن، یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی است

%d8%aa%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%ac-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d9%88%d9%84%d8%a7%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%d8%8c-%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%84%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d8%af%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa


گروه فعالیتهای قرآنی: رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دیلم گفت: یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی ترویج فرهنگ ولایت‌مداری در جامعه با استفاده از آیات قرآن کریم و احادیث است.




حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم جمالی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دیلم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، با اشاره به اینکه ۱۰ تشکل قرآنی در این شهرستان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: تعداد شش تشکل از آن‌ها دارای مجوز هستند و بقیه نیز بنا به تدابیر اندیشیده شده جهت صدور مجوز اقدام می‌کنند و از این تعداد ذکر شده تعداد تشکل قرآنی که دارای مجوز هستند، تعداد پنج تشکل از آن‌ها در مراکز روستایی و یک تشکل نیز در شهر دیلم فعالیت دارند و تمامی این تشکل‌ها در راستای تحقق اهداف و مأموریت‌های سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر ساماندهی فعالیت‌های قرآنی در قالب تشکل‌های مردم‌نهاد و در جهت منویات مقام معظم رهبری گام برمی‌دارند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دیلم ادامه داد: مطابق با برنامه سالیانه در اسفندماه از سوی سازمان دارالقرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی کشور از چهره های برتر قرآنی و خانه‌های قرآنی در هر استان تقدیر می‌شود که این حرکت در راستای حمایت از فعالیت‌های قرآنی برگزار می‌شود.


اجرای طرح قرآنی «امام حسین(ع)؛ شیفته نماز و قرآن» در سه مسجد دیلم

وی از اجرای طرح قرآنی «امام حسین(ع)؛ شیفته نماز و قرآن» در این شهرستان خبر داد، بیان کرد: این طرح در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد پرداختن به آموزه‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی سه مسجد امام حسین(ع)، مسجد الهیه و مسجد امام خمینی(ره) با حضور بیش از ۴۰ نفر در بندر دیلم اجرا شده است و آموزش صحیح‌خوانی قرآن و نماز، اصلاح قرائت نماز و ختم قرآن از برنامه‌های اصلی طرح قرآنی امام حسین(ع)؛ شیفته نماز و قرآن است.


توزیع بیش از ۲۰۰ جلد کتاب و نشریه در بین گروه‌های هدف بندر دیلم

حجت‌الاسلام جمالی به برنامه‌های فرهنگی و مذهبی ماه محرم اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۰۰ جلد کتاب و نشریه ویژه دهه اول محرم الحرام با عناوین «ره‌توشه، فانوس‌های اشک، عزادار حقیقی، دل نغمه‌ها و نشریه‌های پنجره و خیمه» در بین مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع)، روحانیون شبکه تبلیغ، هیئت‌های مذهبی و سایر اقشار تأثیرگذار و گروه‌های هدف این شهرستان توزیع شده است.


ولایت فقیه محور وحدت در جامعه اسلامی است

این عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان دیلم امر ولایت را تکمیل‌کننده اصول توحید، نبوت و معاد دانست و عنوان کرد: ولایت فقیه محور وحدت در جامعه اسلامی به‌شمار می‌آید و ولایت‌پذیری از مهمترین واجب و تکلیف اجتماعی برای مردم است.

وی در ادامه یکی از رسالت‌های جهاد دانشگاهی را ترویج فرهنگ ولایت‌مداری در جامعه با استفاده از آیات قرآن کریم و احادیث دانست و اظهار کرد: به اعتقاد من راهکار مبارزه با شبیخون فرهنگی دشمن، نشر و ترویج آیات قرآن کریم و احادیث در نهاد خانواده‌ها با تمسک به روحانیت‌محوری و مسجدمحوری است و در این محور اگر نوجوانان و جوانان و سایر اقشار اگر با کلام اهل بیت(ع) و کلام خدا آشنا شود زندگی‌ آنان بیمه می‌شود و روحانیت اگر در عرصه‌ای وارد شود چون قصد او قربت است، آن کار به سرانجام می‌رسد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دیلم در پایان با بیان اینکه اثر وضعی شرکت در جلسات قرآن حتی اگر شخص قرآن نخواند و سکوت کند شامل پاداش خداوند قرار می‌گیرد، گفت: این اخلاق و ادب در جلسات قرآنی شکل می‌گیرد و نقش روحانیت در ایجاد انگیزه جوانان برای انس با قرآن بسیار بارز است و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) وابسته به سازمان جهاددانشگاهی در مسیر تقویت و توسعه و انعکاس فعالیت های قرآنی، خدمات بسیار ارزنده و قابل تقدیری را در سطح جهان اسلام عرضه کرده است.

  • حامد فکوری
  • حامد فکوری

نصرالله شفیعی بیان کرد:

پیام ۹ دی حمایت بصیرتی مردم از اصل ولایت فقیه بود

%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-9-%d8%af%db%8c-%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d8%b5%db%8c%d8%b1%d8%aa%db%8c-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d8%b5%d9%84-%d9%88%d9%84%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d9%81%d9%82%db%8c%d9%87-%d8%a8%d9%88%d8%af


گروه سیاسی: رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر در جمع مسئولان این شورا گفت: ۹ دی پیامش حمایت بصیرتی مردم از اصل ولایت فقیه بود.




به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، نصرالله شفیعی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر دوشنبه، 26 آبان‌ماه در جمع مسئولان این شورا که در سالن کنفرانس اداره‌کل تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تقدیر و تشکر از اعضا، ضمن مهم دانستن وظیفه خطیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در حفظ و پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی به اهمیت به این شورا اشاره و اظهار کرد: شروع فعالیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به اندازه سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی است که در بدو شروع انقلاب اسلامی با پیشنهاد مقام معظم رهبری و به دستور امام راحل(ره) تأسیس و شکل گرفت و خداوند به ما توفیق داده در نظام و کشوری زندگی کنیم که در رأس آن یک انسان عادل، متقی و پاک‌ترین انسان در سطوح بشری بعد از معصوم وجود دارد و مدیریت می‌کند، به خدمت مشغول باشیم.


فتنه خط قرمز انقلاب است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه  9 دی پیامش حمایت بصیرتی مردم از اصل ولایت فقیه بود، ادامه داد: 9 دی مانوری علیه حامیان و سران فتنه که به دنبال سرنگونی این نظام مقدس بودند اتفاق افتاد و ما مدیون این نظام و انقلاب هستیم و هر چه تلاش و کوشش کنیم کم است و جا دارد که بیشتر از این‌ها کار کنیم. در این میدان استقامت و مجاهدت هیچ‌کس به اندازه مقام معظم رهبری علیه فتنه صحبت نکردند و همگان می‌دانند که فتنه خط قرمز انقلاب است و کسانی که پشت پرده به‌دنبال فتنه‌ای جدید هستند با حضور پرشکوه مردم در 9 دی به هدفشان نمی‌رسند.


9 دی برای ما احیای دوباره انقلاب اسلامی بود

وی در پایان با اشاره به اهمیت این روز خواستار برنامه‌ریزی مسئولان شورای هماهنگی سراسر استان برای حضور پرشور و حداکثری مردم در مراسم 9 دی شد و تأکید کرد : 9 دی برای ما احیای دوباره انقلاب اسلامی بود و اگر این روز به فراموشی سپرده شود برای انقلاب اسلامی خطرناک است.

  • حامد فکوری