خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

مشخصات بلاگ

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

سر آغاز هر نامه نام خداست

که بی نام او نامه یکسر خطاست

برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان:
در دفاع مقدس و در همه‌ى جنگهائى که در صدر اسلام، زمان پیغمبر یا بعضى از ائمه (علیهم‌السّلام) بوده است، کسانى که وارد میدان جهاد میشدند، براى تکلیف هم حرکت میکردند. جهاد فى‌سبیل‌الله یک تکلیف بود. در دفاع مقدس هم همین جور بود؛ ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود؛ آن کسانى که وارد میشدند، اغلب احساس تکلیف میکردند. اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامى نداشته باشند؟ اینجور نیست. بنابراین تکلیف‌گرائى هیچ منافاتى ندارد با دنبال نتیجه بودن، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه به دست مى‌آید، چگونه قابل تحقق است؛ براى رسیدن به آن نتیجه، بر طبق راههاى مشروع و میسّر، برنامه‌ریزى کند.

نوزدهم رمضان ۹۲
حامد فکوری
خبرنگار خبرگزاری بین المللی قرآنی (ایکنا)

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۱۳ مرداد ۹۸، ۰۱:۴۱ - علیرضا
    سپاس
نویسندگان
پیوندها

کتاب «روحانیت بوشهر و نهضت مشروطه» رونمایی شد

سه شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۱۰ ق.ظ

به کوشش پژوهشگر بوشهری عبدالکریم مشایخی؛

کتاب «روحانیت بوشهر و نهضت مشروطه» رونمایی شد

%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%c2%ab%d8%b1%d9%88%d8%ad%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d9%88-%d9%86%d9%87%d8%b6%d8%aa-%d9%85%d8%b4%d8%b1%d9%88%d8%b7%d9%87%c2%bb-%d8%b1%d9%88%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%b4%d8%af


گروه اندیشه: کتاب «روحانیت بوشهر و نهضت مشروطه» که به کوشش پژوهشگر بوشهری، عبدالکریم مشایخی در هشت فصل به نهضت مشروطه در بوشهر و نقش روحانیون از جمله سیدجمال‌الدین اسدآبادی در این نهضت پرداخته است، طی آئینی رونمایی و وارد بازار نشر شد.




به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، کتاب «روحانیت بوشهر و نهضت مشروطه» شامل هشت فصل است که در فصل اول به بررسی اوضاع جغرافیایی و تحولات سیاسی ـ جمعیتی و اقتصادی بوشهر در دوره‌های افشاریه، زندیه و قاجاریه پرداخته و اوضاع سیاسی ـ اداری بوشهر که متأثر از تحولات سیاسی ایالت فارس است را مورد بررسی و کنکاش قرار داده است.

فصل دوم، به بررسی زمینه‌های فرهنگی مشروطیت بوشهر اختصاص یافته است. حضور سیدجمال‌الدین اسدآبادی در بوشهر و آموزه‌های نوین فرهنگی او به رجال و شخصیت‌های بوشهری و نقش او در بنیان‌گذاری مدرسه سعادت مظفری که مادر مدارس جنوب ایران به شمار می‌رود و همچنین، پیشگامی بندر بوشهر در عرصه چاپ و چاپخانه و انتشار روزنامه‌های ترقی‌خواهی چون مظفری، اصلاح و جنوب در بوشهر که مبلّغان اندیشه مشروطه‌خواهی و حکومت پارلمانی در ایران بودند، مباحث اصلی این فصل را تشکیل می‌دهد.

فصل سوم با عنوان «فارس در آستانه انقلاب مشروطیت» به بررسی جنبش ضد استبدادی مردم شیراز علیه حکمرانی شعاع‌السلطنه و تحولات آن منطقه همزمان با شروع حوادث مشروطیت در تهران پرداخته است.

فصل چهارم به بررسی روند شکل‌گیری جنبش مشروطت در بندر بوشهر و چگونگی تشکیل انجمن ولایتی و تلاش برای اعزام اولین نماینده مردم به مجلس شورای ملی اختصاص یافته است. همچنین، مخالفت مردم بوشهر با سیاست‌های خودکامه محمدعلی‌شاه قاجار و تأسیس نهاد‌های سیاسی ـ اجتماعی برای حفظ دستاوردهای انقلاب مشروطیت از دیگر مباحث این فصل است. در خاتمه تلاش شده رساله‌های برخی از علما و روحانیون بوشهر که در دفاع از مبانی تئوریک مشروطیت نوشته شده‌اند، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%c2%ab%d8%b1%d9%88%d8%ad%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d9%88-%d9%86%d9%87%d8%b6%d8%aa-%d9%85%d8%b4%d8%b1%d9%88%d8%b7%d9%87%c2%bb-%d8%b1%d9%88%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%b4%d8%af

فصل پنجم، به وقایع دوران استبداد صغیر در تهران و تبریز اختصاص یافته است. مخالفت محمدعلی شاه با مشروطه‌خواهان و به توپ بستن مجلس و عکس‌العمل علمای نجف و با حمایت‌های خادم دین اسلام شیخ عباس شیخیانی علیه حکومت خودکامه شاه قاجار، همچنین، قیام مردم تبریز و تلاش محمدعلی شاه برای سرکوب آنان و مداخله روس‌ها در تبریز مباحث اصلی این فصل را تشکیل می‌دهد.

هدف اصلی از ارائه این فصل بررسی مقایسه‌ای مشابهت‌های موجود بین جنبش مردم تبریز و مردم بوشهر است که چگونه روس‌ها در تبریز و انگلیسی‌ها در بوشهر به بهانه حمایت از اتباع خود در تبریز و بوشهر مداخله نظامی کردند و اینکه چگونه جان‌فشانی و مقاومت دلیرمردانی چون ستارخان و باقرخان در برابر نیروهای استبداد زمینه‌ساز مقاومت و جان‌فشانی مردم بوشهر در دفاع از آرمان‌های مشروطیت شد.

فصل ششم، به قیام فارس و لارستان و تأثیر آن در خیزش مردم بوشهر علیه حکومت استبداد و کارگزاران او در بوشهر اختصاص یافته است. بررسی علل و عوامل قیام سیدمرتضی اهرمی و آسیب‌شناسی شکست قیام او که مدت دو ماه به طول انجامید، مباحث اصلی فصل هفتم را تشکیل می‌دهد.

در فصل پایانی حمایت آخوند خراسانی از سیدمرتضی اهرمی و تلاش این روحانی جلیل‌القدر برای بازگشت رهبر مشروطه‌خواهان بوشهر از نجف به بوشهر پس از دو سال تبعید و اسناد و مکاتبات موجود در این رابطه مورد تبیین قرار گرفته است.

یادآور می‌شود، کتاب «روحانیت بوشهر و نهضت مشروطه» به قلم و کوشش پژوهشگر بوشهری عبدالکریم مشایخی با شمارگان 500 نسخه، 344 صفحه و قیمت 20 هزار تومان به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و در هفته گذشته از کتاب «مدرسه سعادت مظفری بوشهر» این استاد تاریخ، رونمایی شد.

  • حامد فکوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی