خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

مشخصات بلاگ

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

سر آغاز هر نامه نام خداست

که بی نام او نامه یکسر خطاست

برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان:
در دفاع مقدس و در همه‌ى جنگهائى که در صدر اسلام، زمان پیغمبر یا بعضى از ائمه (علیهم‌السّلام) بوده است، کسانى که وارد میدان جهاد میشدند، براى تکلیف هم حرکت میکردند. جهاد فى‌سبیل‌الله یک تکلیف بود. در دفاع مقدس هم همین جور بود؛ ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود؛ آن کسانى که وارد میشدند، اغلب احساس تکلیف میکردند. اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامى نداشته باشند؟ اینجور نیست. بنابراین تکلیف‌گرائى هیچ منافاتى ندارد با دنبال نتیجه بودن، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه به دست مى‌آید، چگونه قابل تحقق است؛ براى رسیدن به آن نتیجه، بر طبق راههاى مشروع و میسّر، برنامه‌ریزى کند.

نوزدهم رمضان ۹۲
حامد فکوری
خبرنگار خبرگزاری بین المللی قرآنی (ایکنا)

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۱۳ مرداد ۹۸، ۰۱:۴۱ - علیرضا
    سپاس
نویسندگان
پیوندها

اولین رسالت ادبیات، شناساندن معارف الهی است

پنجشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۴۹ ب.ظ

مهدیه الهی قمشه‌ای:

اولین رسالت ادبیات، شناساندن معارف الهی است

%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c%d9%86-%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%a7%d8%af%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa%d8%8c-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%86-%d9%85%d8%b9%d8%a7%d8%b1%d9%81-%d8%a7%d9%84%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa


خبرنگاران افتخاری/ نرگس زارعی: محقق و پژوهشگر حوزه ادبیات گفت: اولین رسالت و نقش ادبیات این است که ما را با معارف الهی آشنا کند.




به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدیه الهی قمشه‌ای، استاد برجسته ادبیات کهن و مثنوی‌پژوه طی سخنانی در نشست «بازتولید متون کهن ادب فارسی در دوران معاصر» که به همت انتشارات آستان قدس رضوی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، افزود: به طور کلی ادبیات ما زیربنای الهی دارد و تمام ادیبان ما آموزه‌های انبیا را در اشعار و داستا‌ن‌هایشان نشر داده‌اند.

وی سپس، با تأکید بر اینکه پشتوانه داستان‌های ایرانی ایمان به خداست، اظهار کرد: تمام این داستان‌ها یا نام خدا را در خود جای داده یا به نوعی از خداوند متعال یاد می‌کند و برخی نیز سلام و درود به ذات باریتعالی را در خود جای داده است.

الهی قمشه‌ای در ادامه سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: ادبیات ما جاودانه است، چراکه تجلی جمال ذات اقدس خداوند تبارک و تعالی است.

وی در ادامه به جایگاه برجسته متون کهن فارسی و ضرورت بازتولید آن‌ها پرداخت و تأکید کرد: همه ایرانیان در قبال این موضوع مسئولیت دارند و باید تلاش کنند که چراغ فروزان ادبیات این سرزمین را روشن نگه‌دارند و به آیندگان برسانند.

استاد برجسته ادبیات در این بخش از سخنان خود از شاهنامه فردوسی به عنوان مهمترین متن کهن ایرانی به جای مانده یاد و عنوان کرد: پدرم (مهدی الهی قمشه‌ای) همواره تأکید داشت که تمام شاعران ایرانی از حکیم توس بهره گرفته‌اند و به حق حکمت برازنده اوست.

الهی قمشه‌ای که بازتولید متون مثنوی معنوی از اقدامات برجسته او در حوزه بازتولید متون کهن بوده است، افزود: داستان‌های مولانا و شاهنامه آن‌قدر شیرین حقایق و لطایف را به زبان داستان آورده است که همه انسان‌ها در اعصار مختلف از خواندن آن‌ها لذت می‌برند و به وجد می‌آیند.

وی با بیان اینکه ما روی گنج ایستاده‌ایم، گفت: ثروت اصلی ما مثنوی و عطار و ... هستند و اگر از این‌ها بهره نبریم متضرر شده‌ایم. ما باید کاری کنیم که جوهر ادبیات مان از بین نرود.

الهی قمشه‌ای در پایان اظهار کرد: ما باید مراقب باشیم که این پشتوانه را از دست ندهیم و آن را به هر زبان و بیانی برای بچه‌ها بازگو کنیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی