خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

مشخصات بلاگ

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

سر آغاز هر نامه نام خداست

که بی نام او نامه یکسر خطاست

برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان:
در دفاع مقدس و در همه‌ى جنگهائى که در صدر اسلام، زمان پیغمبر یا بعضى از ائمه (علیهم‌السّلام) بوده است، کسانى که وارد میدان جهاد میشدند، براى تکلیف هم حرکت میکردند. جهاد فى‌سبیل‌الله یک تکلیف بود. در دفاع مقدس هم همین جور بود؛ ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود؛ آن کسانى که وارد میشدند، اغلب احساس تکلیف میکردند. اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامى نداشته باشند؟ اینجور نیست. بنابراین تکلیف‌گرائى هیچ منافاتى ندارد با دنبال نتیجه بودن، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه به دست مى‌آید، چگونه قابل تحقق است؛ براى رسیدن به آن نتیجه، بر طبق راههاى مشروع و میسّر، برنامه‌ریزى کند.

نوزدهم رمضان ۹۲
حامد فکوری
خبرنگار خبرگزاری بین المللی قرآنی (ایکنا)

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۱۳ مرداد ۹۸، ۰۱:۴۱ - علیرضا
    سپاس
نویسندگان
پیوندها

نویسنده کتاب از فدک تا کربلا:

ترویج فرهنگ عاشورا و مواضع اسلام بزرگترین سلاح مقابله با تهاجم است

%d8%aa%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%ac-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7-%d9%88-%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%b6%d8%b9-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%ad-%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%d9%87%d8%a7%d8%ac%d9%85-%d8%a7%d8%b3%d8%aa


گروه هنر: داود افتخاری گفت: اگر این احساس و این انگیزه را در جوان امروزی ایجاد کنیم که عاشورا تنها راه برون‌رفت از گردوغبارهای ایجاد شده توسط غرب و فتنه‌گران صهیونیستی و جهان سلطه است، بزرگترین کار را انجام داده‌‌ایم.




داود افتخاری، نویسنده کتاب از فدک تا کربلا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، در پاسخ به این پرسش که چطور شد که به سراغ جمع‌آوری این دسته اشعار آئینی رفتید؟ اظهار کرد: با توجه به پیشینه فرهنگی، مذهبی شهرستان جم داشت و دارد، به نظرم رسید که باید مدارک و مکتوبات پیشینیان خود را به‌صورت مستند جمع‌آوری کنم و داشته باشم. این کتاب با توجه به اینکه همه ساله به‌ویژه در دهه محرم طبق رسم و رسومات مذهبی شهرستان یک سری اشعار عاشورایی در تکایا و حسینیه‌ها خوانده می‌شد و اکثر آن‌ها به‌صورت دست‌نویس بوده و در یک‌ جا هم نبودند، جمع‌آوری این‌ها و خاتمه دادن به این وضعیت انگیزه‌ای در من ایجاد کرد تا به جمع‌آوری این اشعار و در نهایت این کتاب بپردازم که این امر حدود یک سال طول کشید.

وی در مورد اینکه مسئله عاشورا و هیئت مذهبی برای شما چگونه است، برخی نویسندگان به آن به‌عنوان سوژه نگاه می‌کنند، نگاه شما چیست؟ افزود: این وظیفه انسانی ماست، نوشتن و کار در حوزه عاشورا جزء توفیقاتی است که خداوند متعال به هر کس نخواهد داد و این همان میدان مبارزه جنگ نرم است، چراکه بزرگترین سلاح مقابله با این تهاجم عظیم فراگیر، مسئله عاشورا و تبیین مواضع اسلام است. اگر این احساس و این انگیزه را در جوان امروزی ایجاد کنیم که عاشورا تنها راه برون‌رفت از گردوغبارهای ایجاد شده توسط غرب و فتنه‌گران صهیونیستی است، بزرگترین کار را انجام داده‌ایم.

افتخاری درباره اینکه شعر هیئت باید چه ویژگی داشته باشد که اشعار بدون آسیب و بدعت به دست مداحان اهل بیت(ع) برسد، بیان کرد: اگر شعر با محتوا و مضمون عالی باشد حتما بر دل خواهد نشست، ما نباید فراموش کنیم که کار ما جذب حداکثری و دفع حداقلی است. مسئله جذب بسیار مهم است، جذب به چه قیمتی؟ بعضی به یک سری خرافات و اشعار بسیار ناصحیح روی آورده‌اند و وقتی دلیل را می‌پرسی از مقوله جذب جوان حرف می‌زنند و دنبال کردن این هدف را سرلوحه کار خود می‌خوانند اما این روش غلطی است و من معتقدم بزرگترین ظلم به عاشورا است، چراکه به جای خوراندن مفاهیم اصلی عاشورا به جوان، یک سری خرافه و ... منتشر می‌کنیم که شاید به انحراف جوان هم بینجامد.

این نوسینده جمی در پاسخ به این سؤال که آیا یک هیئت مذهبی باید سیاسی باشد یا نه؟ عنوان کرد: باید ببینیم و نگاه کنیم که در زمین چه کسی بازی می‌کنیم، بعضی هیئت‌ها را دیده‌ام که با یک سری کارها به‌طور واضح دارند به هدف دشمن که فاصله گرفتن ما از انقلاب است کمک می‌کنند. هیئت باید در راستای اهداف انقلاب اسلامی رو به جلو حرکت کند و این مفاهیم ریشه‌ای را برای مستمع خود باز کند. یعنی به تعبیری کار بصیرت‌افزایی انقلابی را به‌طور کامل می‌تواند انجام دهد. باید توجه داشته باشیم که منبرهای ما محل ترویج مفاهیم انقلاب است، چراکه انقلاب ما ادامه انقلاب امام حسین(ع) بود. از دست دادن هرثانیه از این منبرها با حرف‌هایی که به درد کسی نمی‌خورد ظلم است و باید جواب بدهیم.

وی در ادامه در مورد اینکه آیا شما هم مداحی می‌کنید؟ اظهار کرد: خداوند به من توفیق داده است که در این زمینه قلم بزنم اما از داشتن یک صدای خوب محروم مانده‌ام. اشعار از فدک تا کربلا را در تنهایی برای خودم می‌خوانم اما بیرون نه و اگر بتوانیم داشته‌هایمان را حفظ کنیم و آن را صادر کنیم بهترین کار را توانسته‌ایم انجام دهیم.

یادآور می‌شود، کتاب از فدک تا کربلا مجموعه نوحه‌ها و مرثیه‌های مرسوم در شهرستان جم با آثاری از شاعران این دیار است که به همت داود افتخاری، پژوهشگر جمی در استان بوشهر گردآوری شده است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی