خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

مشخصات بلاگ

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

سر آغاز هر نامه نام خداست

که بی نام او نامه یکسر خطاست

برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان:
در دفاع مقدس و در همه‌ى جنگهائى که در صدر اسلام، زمان پیغمبر یا بعضى از ائمه (علیهم‌السّلام) بوده است، کسانى که وارد میدان جهاد میشدند، براى تکلیف هم حرکت میکردند. جهاد فى‌سبیل‌الله یک تکلیف بود. در دفاع مقدس هم همین جور بود؛ ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود؛ آن کسانى که وارد میشدند، اغلب احساس تکلیف میکردند. اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامى نداشته باشند؟ اینجور نیست. بنابراین تکلیف‌گرائى هیچ منافاتى ندارد با دنبال نتیجه بودن، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه به دست مى‌آید، چگونه قابل تحقق است؛ براى رسیدن به آن نتیجه، بر طبق راههاى مشروع و میسّر، برنامه‌ریزى کند.

نوزدهم رمضان ۹۲
حامد فکوری
خبرنگار خبرگزاری بین المللی قرآنی (ایکنا)

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۱۳ مرداد ۹۸، ۰۱:۴۱ - علیرضا
    سپاس
نویسندگان
پیوندها

قرآن‌آموزی از نجف تا تدریس تفسیر در قم/ سفری بدون بازگشت

%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%e2%80%8c%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%ac%d9%81-%d8%aa%d8%a7-%d8%aa%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%b3-%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d9%85-%d8%b3%d9%81%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%da%af%d8%b4%d8%aa


گروه‌ فعالیت‌‌های قرآنی: مائده آل‌مرتضی را کمتر بانوی قرآنی در استان قم است که دستی در آموزش قرآن داشته باشد و او را نشناسد، کسی‌که قرآن‌آموزی را از مادربزرگش در نجف آغاز کرده و امروز به تفسیر قرآن در قم مشغول است.




به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، مائده آل مرتضی، از ارکان اصلی آموزش قرآن استان قم در حوزه بانوان است که در سال‌های حضور پربرکت خود در شهر کریمه اهل بیت(ع) منشأ خدمات اثربخش بسیاری در حوزه معارف قرآن و اهل بیت(ع) و علوم حوزوی بوده است.

وی علاوه بر تدریس در حوزه علمیه، تبلیغ در سازمان تبلیغات اسلامی و اجرای برنامه‎های علمی و ترویجی در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران چند سالی است که وقت خود را صرفاً متمرکز بر فعالیت در مؤسسه قرآنی نورالیقین در حوزه علوم دینی و قرآنی کرده تا جایی که این مؤسسه به یکی از برجسته‌ترین مؤسسات قرآنی تبدیل شده است.

در یک روز تقریبا سرد پائیزی دقایقی را میهمان این بانوی فعال قرآنی و مفسر قرآن بودیم تا از او و برنامه‌هایش بیشتر بدانیم. 

%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%e2%80%8c%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%ac%d9%81-%d8%aa%d8%a7-%d8%aa%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%b3-%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d9%85-%d8%b3%d9%81%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%da%af%d8%b4%d8%aa

حضور در ایران و آغاز راه بی پایان
من در سال 1341 در عراق به دنیا آمدم ولی اصالتی ایرانی دارم زیرا پدربزرگم در ایران بودند و برای ازدواج به نجف رفتند و پس از اینکه در بحبوحه انقلاب اسلامی صدام ایرانی‎های مقیم عراق را از عراق اخراج کرد، ما هم در 15سالگی من به ایران مراجعت کردیم.

مادر بزرگم اولین معلمم بود
مادر بزرگ بنده اهل فضل و علم بود و به همین دلیل از همان کودکی نزد ایشان به یادگیری علوم و قرآن پرداختم و هر روز روزی دو ساعت نزل ایشان درس می‌خواندم و این معارف را یاد می‎گرفتم به همین دلیل از شاگردان دیگر مدرسه به نوعی جلوتر بودم.

مسیر علم و علوم حوزوی را از 15سالگی شروع کردم اولین کلاسم هم تفسیر قرآن در سن هجده سالگی بود؛ هجده سالم بود جزسی و تفیسر کاشف را تدریس می‎کردم که پس از آن به سراغ تدریس  تفسیر نمونه و بعد نور و بعد المیزان رفتم که در حال حاضر ده سال است به این کار مشغول هستم.

سه رمز حیاتی در زندگی
سه رمز حیاتی از کودکی با من بود و من از ابتدای کودکی به این سه مسئله بسیار حساس بودم و سعی کردم هیچگاه آنها را ترک نکنم؛ نماز اول وقت، حجاب و قرآن، سه عنصری بود که من از کودکی روی آنها تمرکز داشتم؛ یادم می‎آیدکه زمانی که کسی را بی حجاب می‎دیدم گریه می‎کردم و می‎گفتم که چرا تو حجاب نداری؛ نسبت به حجاب و بی‎نمازی بسیار حساس بودم و وقتی که در کودکی به بغداد می‎رفتیم از بی‎حجابی برخی زنان واقعا ناراحت می‎شدم.

از طرفی انس و الفت عجیبی نیز با قرآن داشتم به شکلی که هر روز قبل از حضور درکلاس درس یک  جزء قرآن را مطالعه می‎کردم و به کلاس می‎رفتم نکته دیگر آنکه چیزهایی که از مادربزرگم یاد می‎گرفتم به همکلاسی‎هایم آموزش می‎دادم و سعی می‎کردم به آنان نیز این معارف را منتقل کنم ولی وقتی که قرار شد به ایران بیاییم کلا شرایط زندگی من تغییر کرد ولی روحیه من برای آموزش و تلاش برای نشر معارف قرآن و اهل بیت نیز بیشتر شد.

قرآن‌آموزی در خفقان حکومت بعثی
آن روزها در عراق رژیم بعث روی فعالیت‎های شیعیان و به‌ویژه ایرانی‎ها بسیار حساس بود و این معارف سینه به سینه منتقل می‎شد و مادربزرگم در راه نشر معارف قرآن و اهل بیت کوشا بود و رژیم بعث به شدت ما را تحت نظر قرارداده بود و حتی خانم بنت الهدی صدر هم به ما گفتند که مراقبت بیشتری داشته باشیم ولی از زمانی که به ایران آمدیم خوشبختانه دیگر از آن ظلم‎ها و ستم‎های رژیم بعثی راحت شدیم.


بازگشت به موطن اجدادی
وقتی به ایران آمدم اصلا فارسی نبودم و از همان ابتدا در یک موسسه قرآن عربی شرکت کردم و پس از آن وارد حوزه شدم تا بتوانم دروس حوزوی را در این مرکز فرابگیرم زیرا در حوز و دانشگاه عربی تدریس می‎کرم اما پس از آن مشاهده کردم که حوزه ودانشگاه آموزش فرهیختگان را به عهده دارند ولی آموزش عمومی مردم مغفول مانده است.

الآن خیلی از خانم‎هایی که دیپلم گرفته و یا مدارک بالاتر را اخذ کرده‎اند در خانه نشسته‎اند و ازبهره‎گیری از سطوح بالای آموزش قرآن و عقاید و معارف محروم هستند؛ به این نیازها به شکلی که باید و شاید پاسخ داده نمی‎شود و سعی کردم با انجام فعالیت‎های گسترده آموزشی در بین بانوان این قشر را با معارف دینی و قرآنی بیشتر آشناکنم.

تمام سعی من آن بود که در این منطقه از شهر قم مردم را به معارف اهل بیت، و آن علومی که به آنان جهت شناخت و تببین آیات الهی کمک می‎کند تلاش کنیم. من همه چیز را رها کردم همه را؛ حوزه و دانشگاه و   صداوسیما و سازمان تبلیغات و سمت‎های رسمی و اداری را رها کردم و خودم را وقف این مسیر کردم؛ مؤسسه نورالیقین را ایجاد کردیم و شعبه اول ودوم و ... الآن در تمام استان‎ها فعال هستیم و حتی در خارج از شهر قم هم افرادی هستند که 5سال و شش سال تمام دروس این مرکز را طی کرده‌اند.

مؤسسه نمونه قرآنی استان و کشور
بسیاری از قرآن آموزان این مرکز به‌دلیل سطح بالای آموزش‎ها که در سطح فوق لیسانس و دکتراست، در بسیاری از مراکز دیگر تدریس می‎کنند و خود مربیان خوبی در این عرصه شده‎اند؛ این مؤسسه دو سال مؤسسه نمونه قرآنی معرفی شده است و بین 120 مؤسسه به‌عنوان نمونه انتخاب شده است.

دلیل موفقیت این مدرسه نیز تلفیق بین دروس قرآنی و حوزی است؛ در این مؤسسه تجوید، روانخوانی، عقاید، نحو، صرف، فلسفه، منطق، احکام،فقه و اصول تلفیق شده‎اند و آن علومی که می‎تواند توانایی بهره‎گیری از معارف قرآن را به مردم ارائه کند و احاطه کاملی بر این علوم پیدا کند؛ تدریس المیزان و دروس دیگر در بالاترین سطح انجام می‎شود و به همین خاطر است که بسیاری از شاگردان من مدارک عالیه حوزوی و دانشگاهی را دارند ولی در این کلاس‎ها بسیاری از مسائل خود را می‎یابند.

کارکنان و شاگردان و اساتید با اعتقادشان کار می‎کنند
یکی از نکات بارز در این مؤسسه، کارکردن روی مسائل اعتقادی کارکنان و بانوان است؛ به شکلی شاگردان خود را تربیت کرده‎ام که در وهله اول فقط و فقط خدا را در‌نظر بگیرند و هیچ کاری را با نیت پول شروع نکنند چون اگر نیت خدایی باشد همه چیز را به خود می‎آورد و به همین دلیل است که همه دیگر می‎دانند که هر کلاسی که دایر می‎کنیم برای تامین یاران امام زمان(عچ) است؛ به آنها گفته‎ام حب مال چگونه انسان را از فضیلت و سعادت باز‌می‎دارد و امروز خوشبختانه همه بانوان همکار ما مؤسسه را از آن خود دانسته و با شوق و علاقه شخصی در اینجا کار می‎کنند و به فکر مسائل مادی نیستند.

تربیت 300 مربی قرآن
تاکنون 300 مربی و مسئول و مدیر تربیت کرده‌ایم که اگر هر جایی می‎رفتند با حقوق و مزایای عالی کار می‎کردند ولی آنها می‎دانند که این مؤسسه به شکل شخصی اداره می‎شود و تنها خداست که یار ماست وگرنه از جایی حمایت نمی‌‏شویم و همین خلوص نیت است که باعث ماندگاری و برکات این مؤسسه شده است.

هیچ‌کس حامی این مؤسسه نیست و امروز نیز برگزاری این برنامه‎ها و برپایی یک مؤسسه هزینه‎های بسیار بالایی دارد و این مکان هم به‌صورت کاملاً شخصی اداره می‎شود و گاهی فعالیت‎ها با مشارکت مالی شاگردان انجام می‎شود.

60 میلیون تومان هزینه هر ماه فعالیت در این مؤسسه
هزینه‎ها بسیار بالاست و برای یک ماه این موسسه بالغ بر 60 میلیون هزینه ‌می‎شود که هیچ کسی نیز از ما حمایت نمی‌کند؛ در این بین همیشه شبانه روز شاهد فعالیت جدی همکارانی هستیم که همیشه کار می‎کنند و هیچ وقت از پول حرفی نمی‎زنند.

فعالیت‎های گسترده تحقیقاتی قرآنی
یکی از مهمترین فعالیت‎های ما در این مرکز، فعالیت در حوزه پژوهش‎های میان رشته‎ای است که در این عرصه فعالیت تخصصی در زمینه پژوهش قرآن و سنت و علم در دستور کار قرار گرفت؛ از جمله این پژوهش‎های علمی می‏‌توان به جنین، نجوم و تغذیه و...اشاره کرد. خوشبختانه دانشجوهای بسیاری جذب این مؤسسه شدند و خانم‎های تحصیل‌کرده از این تحقیقات لذت بردند و به قم آمدند و در این طرح‎ها مشارکت دارند.

سنت‎های حسنه
موضوع بعدی، سنت‎های حسنه‎ای است که در این مؤسسه ایجاد شده است که یکی از آنها مبارزه با خرافات و شبهات و فرهنگسازی قرآنی است؛ به‌عنوان مثال ما سعی کردیم در روز عید غدیر روز قرآنی را برپا کنیم به جای اینکه بانوان خانه به خانه به‌دنبال منزل سادات بگردند در این روز سعی می‏‌کنیم اعمال خاص این روز را که از سوی اهل بیت(ع) بیان شده است را انجام دهیم.

یکی دیگر از این مباحث، در‌خصوص عیدالزهار و نهم ربیع است که به جای اینکه فعالیت‎های شرم‌آوری که در شأن اهل بیت(ع) نیست را انجام دهیم سعی می‎کنیم با ‌معنی کردن خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) مردم را با معارف اهل بیت(ع) و وظایف شیعیان آشنا کرده و در راستای رفع شبهات و خرافات نقش‌آفرینی کنیم.

برنامه‎های قرآنی
در اوایل تنها برنامه‎ای که در این مؤسسه انجام می‎شد، برنامه ترتیل قرآن بود و بعد برنامه تجوید و آموزش‎های تخصصی و تفسیر و سپس علوم مرتبط با قرآن نیز در این مؤسسه تدریس شد که از پس آنها آموزش عقاید و احکام و اخلاق نیز ضممیه شد تا برنامه‎های آموزشی تکمیل شوند.

در سال اول با 30 نفر کار را شروع کردیم ولی در سال گذشته در برنامه‎ گردهمایی که داشتیم 1000 نفر حضور داشتند؛ سعی کردیم برنامه تفسیر را به هر شکلی در این مؤسسه نهادینه کنیم زیرا بسیاری از بانوان ممکن است که قرآن بخوانند و بشنوند ولی متوجه نمی‎شوند که چه خوانده و خدا از او چه خواسته است؛ سعی داریم این جنبش تفسیری را در سطح کشور اجرا کنیم و تمام مساجد و حسینیه‎ها را تحت پوشش این برنامه ببریم که طرح تفسیر متناسب با شرایط جامعه انجام شود که قطعاً تأثیرات بسیاری در کشور خواهد داشت ولی متأسفانه هنوز حمایت نشده است.

%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%e2%80%8c%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%ac%d9%81-%d8%aa%d8%a7-%d8%aa%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%b3-%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d9%85-%d8%b3%d9%81%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%da%af%d8%b4%d8%aa
فعالیت‎های خیریه مرکز
یکی از برکات این مؤسسه، همین فعالیت‎های خیریه و عام‌المنفعه است؛ هم اکنون به حمدخدا و لطف و عنایت صاحب قرآن، 150نفر تحت پوشش این مؤسسه قرار گرفته‎اند و در ماه مبارک رمضان‎ کمک‎هایی به افراد نیازمند انجام شد از جمله جمع‌آوری کمک برای عمل تومور مغزی که در این مرکز و به همت کارکنان و شاگردان این مرکز انجام شد.

خوشبختانه همه کارها متکی به فعالان این مؤسسه است و به هر شکلی که شده این فعالیت‎ها را انجام می‎دهیم از کارهایی خیریه گرفته تا برگزاری جلسات همگی با مشارکت اعضا انجام می‏‌شود و حتی حاضر شده‎ایم زیرا بار قرض و وام‎های سنگین برویم ولی با اعتقاد به حل این مسایل کوچکترین نگرانی از آینده نداشته باشیم و کارهای خود را هم به خوبی انجام دهیم. در کنار این برنامه‎ها، برنامه‎های آموزشی و تفریحی از جمله اردواهای زیاتی نیز برای فعالان در‌نظر گرفته شده است که هر سال تعدادی از شاگردان در اردوهای مشهد شرکت می‏‌کنند.

همیشه توکل من به خدا بوده است و با توجه به سنگینی هزینه‎هابازهم سالها این برنامه‎ها را به شکل رایگان برگزار می‎کردیم که با پیشنهاد همکاران و شاگردان برای تأمین یک سوم هزینه‎ها مجبور شدیم برای کلاس‎ها هزینه‎هایی که در حد بانوان است از آنها بگیریم و با آنها بخشی از هزینه‎ها را جبران کنیم اما بار اصلی برای ماست و باید با قرض و وام و کمک‎هایی که با سختی تأمین می‎شود این مسیر را ادامه دهیم ولی مطمن هستیم که این موسسه با لطف خدا تاسیس شده و با عنایت خدا هم همه مشکلات را پشت سر می‎گذارد.

مشکل بزرگ کشور؛ فرهنگی است
بزرگترین مشکل جامعه ما مشکل فرهنگی است‌؛ قیام امام حسین(ع) نیز برای توسعه فرهنگی و فرهنگسازی در زمینه معارف دین و شریعت بود؛ اگر هدف ما فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) باشد و خلوص نیت داشته باشیم هیچ کاری سخت نیست و با اخلاص همه مشکلات را می‌توان حل کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی