خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

خبرگزاری بین‌المللی قرآن " ایکنا" شعبه بوشهر

۞ حامد فکوری خبرنگار قرآنی ایکنا در پایگاه سایبری سربازان امام خامنه ای ۞

مشخصات بلاگ

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

سر آغاز هر نامه نام خداست

که بی نام او نامه یکسر خطاست

برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان:
در دفاع مقدس و در همه‌ى جنگهائى که در صدر اسلام، زمان پیغمبر یا بعضى از ائمه (علیهم‌السّلام) بوده است، کسانى که وارد میدان جهاد میشدند، براى تکلیف هم حرکت میکردند. جهاد فى‌سبیل‌الله یک تکلیف بود. در دفاع مقدس هم همین جور بود؛ ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود؛ آن کسانى که وارد میشدند، اغلب احساس تکلیف میکردند. اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامه‌ریزى و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامى نداشته باشند؟ اینجور نیست. بنابراین تکلیف‌گرائى هیچ منافاتى ندارد با دنبال نتیجه بودن، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه به دست مى‌آید، چگونه قابل تحقق است؛ براى رسیدن به آن نتیجه، بر طبق راههاى مشروع و میسّر، برنامه‌ریزى کند.

نوزدهم رمضان ۹۲
حامد فکوری
خبرنگار خبرگزاری بین المللی قرآنی (ایکنا)

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۱۳ مرداد ۹۸، ۰۱:۴۱ - علیرضا
    سپاس
نویسندگان
پیوندها

گزارشی از فعالیت‌های اخیر شبکه قرآن به بهانه تغییر مدیران؛

شبکه قرآن سیما در ابتدای راهی دیگر

%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b3%db%8c%d9%85%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%aa%d8%af%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1


گروه فعالیت‌های قرآنی: سرانجام موج تغییر مدیران شبکه‌های صداوسیما به شبکه قرآن و معارف سیما نیز رسید و این شبکه را با تمامی نقاط قوت و ضعف در راه جدیدی قرار داد.




به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شبکه قرآن و معارف سیما که طی حکمی، مدیریت آن از روز گذشته، 20 دی ماه به «بهرام محمدی‌نیا» واگذار شده است، در زمان مدیریت «حسن گروسی» که حدود سه سال به طول انجامید، شاهد تحولاتی در تولید و پخش برنامه‌های قرآنی و معارفی بود و از نظر ساختار و فرم با تغییراتی روبرو بوده است؛ براساس نظرسنجی که 26 خرداد سال جاری انجام شد، 43 درصد از کسانی که در این نظرسنجی مورد سوال قرار گرفته بودند خود را مخاطب این شبکه تلویزیونی دانستند.
رقم 43 درصدی از مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما طی سال‌های اخیر در مقایسه با سال‌های پیش‌تر، نشان از موفقیتی است که در این شبکه تلویزیونی به دست آمده و نتیجه آن، بهتر دیده شدن این شبکه نسبت به سال‌های قبل بوده است.
طی دو سال اخیر، شاهد برنامه‌های جدیدی بوده‌ایم که مشابه آن در سال‌های قبل این شبکه تلویزیونی کمتر وجود داشته است. برنامه تلویزیونی «شب آسمانی» که با هدف پاسخگویی به شبهات دینی و بررسی شبکه‌های تلویزیونی وهابی راه‌اندازی شد طی دو سال گذشته بخش زیادی از مخاطبان را پای شبکه قرآن و معارف سیما نشاند تا جایی که سال گذشته، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما اعلام کرد «بینندگان شب آسمانی نَفس 162 را بریدند»؛ حجم تماس‌ها با روابط عمومی صداوسیما به منظور ارتباط با برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما طی دو، سه سال گذشته 20 برابر شده است که این خبر بارها از زبان مسئولان صداوسیما شنیده شده است.

%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b3%db%8c%d9%85%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%aa%d8%af%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1












مدیریت پیشین شبکه قرآن و معارف سیما که یکی از اهدافش برندسازی در ساخت برنامه‌های تلویزیونی با محوریت قرآن و معارف اسلامی بوده است، برنامه تلویزیونی «اسرا» را با جذب مخاطبان حداکثری به صورت روتین به روی آنتن برد تا جایی که در حال حاضر عموم مردم که این مسابقه تلویزیونی را می‌شناسند و نوجوانان و جوانان قاری و حافظ از سراسر کشور هرساله تلاش زیادی می‌کنند تا جزو شرکت‌کنندگان این مسابقه تلویزیونی باشند.


کسب رتبه‌ در جشنواره تولیدات رسانه‌ای از دیگر توفیقات شبکه قرآن و معارف سیما در دوره مدیریت گذشته بوده است این امر نیز نشان از تحولات خوبی در این شبکه تلویزیونی است؛ تحولاتی که مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما انتظار دارند در دوره مدیریت جدید این شبکه تلویزیونی نیز گسترش پیدا کند.
شبکه قرآن و معارف سیما علاوه بر برنامه‌ها و مسابقات تلویزیونی پرمخاطبی که در طول امسال داشت، در مناسبت‌های مذهبی نیز به گفته مخاطبان، موفق عمل کرد؛ موفقیت شبکه قرآن و معارف سیما در حوزه برنامه‌های مناسبتی را در ویژه‌برنامه افطار و سحر ماه مبارک رمضان امسال به خوبی می‌شد، دید.

برنامه تلویزیونی «ضیافت» که امسال برای نخستین‌بار همزمان با ماه مبارک رمضان در وقت افطار از این شبکه تلویزیونی پخش می‌شد یکی از بهترین ویژه‌برنامه‌های افطار در شبکه‌های سیما بود، این برنامه که به معرفی بزرگان دینی کشور در پنج دهه اخیر می‌پرداخت در طول 30 شب ماه رمضان موفق شد روزه‌داران زیادی را پای شبکه قرآن و معارف سیما بنشاند و رضایت مخاطبان رسانه ملی را جلب کند.


اما با توجه به مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما که از اساتید، قاریان، حافظان و عموم مردم در گروه‌های سنی مختلف هستند، این شبکه تلویزیونی طی دو، سه سال اخیر با بهره‌گیری از کارشناسان و اساتید دینی و قرآنی کشور توانست موفقیت‌هایی نیز در این عرصه داشته باشد؛ از حضور حجج اسلام راشد یزدی و قرائتی و... تا کارشناسان جوان در برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما به کار گرفته شدند تا مخاطبان این شبکه تلویزیونی گمان نکنند برنامه‌های این شبکه فقط برای قشر خاصی از مخاطبان است.

%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b3%db%8c%d9%85%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%aa%d8%af%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1












علاوه بر به کارگیری بهترین کارشناسان دینی و قرآنی و برنامه‌سازان در شبکه قرآن و معارف سیما طی دو سال گذشته، این شبکه تلویزیونی طی این سال‌ها مجریان توانمند تلویزیونی را نیز به کار گرفته است و زمانی که پای برنامه‌های این شبکه تلویزیونی می‌نشینیم سطح توانمندی و تخصص اجراکنندگان این برنامه‌ها به خوبی قابل لمس است.
برنامه تلویزیونی «یاد خدا» که با محوریت سبک زندگی دینی و در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص «سبک زندگی دینی» در شبکه قرآن و معارف سیما تدارک دیده شد، از برنامه‌های پرمخاطب این شبکه تلویزیونی بود که هر شب با حضور یکی از اساتید دینی کشور به موضوعات پیرامون سبک زندگی دینی می‌پرداخت. در نتایج نظرسنجی که اوایل سال جاری اعلام شد، 95 درصد مخاطبان از برنامه «یاد خدا» رضایت داشته و عنوان می‌کردند این برنامه به برنامه‌های پرمخاطب سایر شبکه‌های سیما از جمله «سمت خدا» تنه زده است و موفقیت خوبی به دست آورده است.


مسابقه تلویزیونی «فردوس» نیز از ابتکارات شبکه قرآن و معارف سیما در سال جاری بود که پخش این برنامه به مناسبت ایام نوروز آغاز شد و به دلیل استقبال خوب مخاطبان در طول سال نیز ادامه پیدا کرد. این مسابقه تلویزیونی فقط برای قرآنیان نبود و نوجوانان و جوانان از تمامی استان‌ها علاقه‌مند به شرکت در این مسابقه هستند تا جایی که گاهی اوقات به دلیل تماس‌های مکرر مخاطبان، زمان پخش این مسابقه تلویزیونی افزایش پیدا می‌کند.

%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b3%db%8c%d9%85%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%aa%d8%af%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1












اتفاق دیگری که این اواخر در شبکه قرآن و معارف سیما رخ داد، پخش برنامه زنده تلویزیونی «بشری» بود؛ برنامه‌ای که از سه هفته پیش با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تکریم قهرمانان قرآنی راه‌اندازی شده و جمعه‌شب‌ها به معرفی اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی کشورمان می‌پردازد.


ضعف در تولید مجموعه‌های تلویزیونی
یکی از کمبودهایی که در شبکه قرآن و معارف سیما همواره وجود داشته و موجب شده این شبکه تلویزیونی مخاطبان کمتری نسبت به سایر شبکه‌ها داشته باشد، نبود سریال‌های تلویزیونی است که البته در دو سال گذشته همواره دغدغه سریال‌سازی در این شبکه تلویزیونی بوده است؛ سریال «رخصت» از جمله تولیدات این شبکه تلویزیونی بود که این سریال تلویزیونی علاوه بر شبکه قرآن و معارف سیما از شبکه سوم سیما نیز پخش شد.
«کربلایی کاظم» از دیگر سریال‌های این شبکه تلویزیونی است که بنا بود ساخت آن در سال جاری آغاز شود اما به دلیل کمبود بودجه و عدم اختصاص بودجه مورد نظر این سریال بر روی زمین مانده است. امید داریم در دوره جدید مدیریت شبکه قرآن و معارف سیما نسبت به اختصاص بودجه به این شبکه تلویزیونی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بیش از پیش فکر شود.

%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b3%db%8c%d9%85%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%aa%d8%af%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1











یکی از اشکالات دیگری که طی سال‌های گذشته به برنامه‌های تولیدی و زنده شبکه قرآن و معارف سیما وارد بود نبود دکور برای استودیوهای ضبط و پخش بود که این مشکل تا حدود زیادی طی سال‌های اخیر رفع شد، تا جایی که در برخی از مناسبت‌ها از جمله تحویل سال نو، دکور ویژه‌برنامه «هفت سین» شبکه قرآن و معارف سیما به عنوان بهترین دکور برنامه‌های تلویزیونی که همزمان پخش می‌شد انتخاب شد و با دکور خوبی که برای این برنامه در نظر گرفته شده بود، «هفت سین» توانست جای خود را بین مخاطبان سیما باز کند.
با پایان یافتن تعطیلات نوروز سال 93، مخاطبان رسانه ملی از دو شبکه تلویزیونی تجلیل کردند که شبکه یک سیما و شبکه قرآن و معارف، این دو شبکه بودند؛ از شبکه قرآن و معارف سیما به دلیل معنویتی که با برنامه‌های خود ایجاد کرده بود تشکر شد.


ارتباط مستمر با قاریان، حافظان قرآن و روحانیون، تعامل خوب با شورای عالی قرآن، تعامل و ارتباط سازنده با اعضای جامعه قرآنی و ارتباط خوب با حوزه‌های علمیه از جمله، اتفاقات خوبی بوده که طی سال‌های اخیر در شبکه قرآن و معارف سیما رخ داده است؛ ارتباطی که امید می‌رود در مدیریت جدید این شبکه تلویزیونی حفظ و بلکه بیشتر هم شود.
تعبیری که می‌توان برای فعالیت شبکه قرآن و معارف سیما در حدود سه سال گذشته داشت شاید این باشد که این شبکه تلویزیونی طی سه سال گذشته از خوابی که سال‌ها در آن فرو رفته بود بیدار شد و بسیاری از توجه‌ها را به سوی خود کشاند؛ اما از مدیریت جدید شبکه قرآن و معارف سیما نیز انتظار می‌رود حالا که این شبکه تلویزیونی از خواب عمیق خود بیدار شده اجازه ندهد که دوباره به خواب برود و لازم است با ابتکارات بیشتر نسبت به ارتقای سطح کیفی و کمی برنامه‌های این شبکه تلویزیونی تلاش کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی